Potilaiden antaman palautteen vaikutus sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamiseen
Talus, Eeva (2016-12-15)
Talus, Eeva
E. Talus
15.12.2016
© 2016 Eeva Talus. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701101035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701101035
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla potilaiden antaman palautteen vaikuttavuutta sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamiseen. Tutkimuskysymyksenä oli miten potilaiden antama palaute vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamiseen? Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Seitsemän tietokantahakujen kautta löydettyä alkuperäisartikkelia analysoitiin sisällön analyysillä. Mukaan otetuissa alkuperäisartikkeleissa tutkittiin sairaanhoitajaopiskelijoiden, sairaanhoitajien, opettajien sekä potilaiden kokemuksia ja näkemyksiä haastattelemalla.
Tulokset jaettiin neljään pääluokkaan; opiskelijoiden itseluottamukseen vaikuttaminen, hoitotyön taitojen kehittyminen, hoitosuhteen paraneminen ja eettiseen toimintaan vaikuttaminen. Tutkimuksessa selvisi, että potilaiden antaman palautteen myötä opiskelijoiden itseluottamus omaan hoitotyön osaamiseen kasvoi. Sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön käytännön osaaminen kehittyi. Potilaan ja opiskelijan välisen hoitosuhteen luomiseen tarvittava osaaminen parani. Opiskelijoiden toiminnan pelättiin muuttuvan tehtäväkeskeisemmäksi, kun he tiesivät saavansa potilaalta palautetta. Opiskelijoiden ja potilaiden haavoittuvuudesta oltiin huolissaan. Osa koki saavansa aidointa palautetta potilailta ja osa epäili potilaiden antaman palautteen totuudenmukaisuutta.
Potilaiden antamalla palautteella oli positiivisia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamiseen. Tarvitaan kuitenkin palautetta myös terveydenhuollon ammattihenkilöltä, joka osaa arvioida hoitotyön kliinistä osaamista ja on tietoinen opiskelijan tavoitteista ja osaamisvaatimuksista harjoittelujaksolle. Osa potilaista kokee hankalaksi antaa negatiivista palautetta, jolloin opiskelijat eivät välttämättä saa täysin totuudenmukaista palautetta. Jatkossa voisi tutkia Suomessa potilaiden palautteen vaikutusta sekä kehittää palautteenantojärjestelmän, jonka avulla systemaattisesti voitaisiin hyödyntää potilaiden näkemystä heidän saamastaan hoidosta.
Tulokset jaettiin neljään pääluokkaan; opiskelijoiden itseluottamukseen vaikuttaminen, hoitotyön taitojen kehittyminen, hoitosuhteen paraneminen ja eettiseen toimintaan vaikuttaminen. Tutkimuksessa selvisi, että potilaiden antaman palautteen myötä opiskelijoiden itseluottamus omaan hoitotyön osaamiseen kasvoi. Sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön käytännön osaaminen kehittyi. Potilaan ja opiskelijan välisen hoitosuhteen luomiseen tarvittava osaaminen parani. Opiskelijoiden toiminnan pelättiin muuttuvan tehtäväkeskeisemmäksi, kun he tiesivät saavansa potilaalta palautetta. Opiskelijoiden ja potilaiden haavoittuvuudesta oltiin huolissaan. Osa koki saavansa aidointa palautetta potilailta ja osa epäili potilaiden antaman palautteen totuudenmukaisuutta.
Potilaiden antamalla palautteella oli positiivisia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamiseen. Tarvitaan kuitenkin palautetta myös terveydenhuollon ammattihenkilöltä, joka osaa arvioida hoitotyön kliinistä osaamista ja on tietoinen opiskelijan tavoitteista ja osaamisvaatimuksista harjoittelujaksolle. Osa potilaista kokee hankalaksi antaa negatiivista palautetta, jolloin opiskelijat eivät välttämättä saa täysin totuudenmukaista palautetta. Jatkossa voisi tutkia Suomessa potilaiden palautteen vaikutusta sekä kehittää palautteenantojärjestelmän, jonka avulla systemaattisesti voitaisiin hyödyntää potilaiden näkemystä heidän saamastaan hoidosta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36528]