Ohjelmoinnin opettaminen lapsille
Grundström, Stefan (2016-05-26)
Grundström, Stefan
S. Grundström
26.05.2016
© 2016 Stefan Grundström. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201609172814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201609172814
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee ohjelmoinnin opettamista lapsille. Tutkielmassa perehdytään kysymyksiin miksi ja miten ohjelmointia tulisi opettaa. Lisäksi käsitellään lapsen kehityksen vaikutusta ohjelmoinnin opettamistavan valintaan. Valitsin tämän aiheen mielenkiinnon ja ajankohtaisuuden vuoksi. Ohjelmoinnin opettaminen on ajankohtaista, koska sitä tullaan opettamaan osana matematiikkaa syksyllä 2016 peruskoulun opetussuunnitelmassa. Tällä hetkellä on tärkeää pohtia keinoja, miten ohjelmoinnin opettamisen sisällyttäminen on järkevää ja kannattavaa.
Tutkielma käsittelee vaihtoehtoja tavalliselle tekstipohjaiselle ohjelmoinnille, joiden tarkoituksena on helpottaa lasta oppimaan ohjelmointia. Näitä ovat ToonTalk, Scratch, ScratchJr, elektroniset palikat, Stagecast Creator, Blockly, LaPlaya, Logo, TangibleK ja Alice. Nämä kaikki käsitellään tutkielmassa pääpiirteittäin ja esitellään, minkä ikäisille ne ovat suunnattu.
Ohjelmoinnin opettaminen on haastavaa, minkä vuoksi myös näitä haasteita on käsitelty tutkielmassa ja näihin on pyritty löytämään ratkaisuja ja apukeinoja. Tutkielmassa korostuu ohjelmoinnin opettamisen tärkeys muunkin kuin ohjelmointitaitojen kehittämismielessä. Opettamalla ohjelmointia opetetaan myös ajattelua, jolloin lasten ongelmanratkaisukyky ja luovuus kehittyvät. Ohjelmoinnin opettaminen auttaa myös muiden oppiaineiden opettelua ja sitä voidaankin käyttää osana muiden oppiaineiden opetusta.
Tutkielma käsittelee vaihtoehtoja tavalliselle tekstipohjaiselle ohjelmoinnille, joiden tarkoituksena on helpottaa lasta oppimaan ohjelmointia. Näitä ovat ToonTalk, Scratch, ScratchJr, elektroniset palikat, Stagecast Creator, Blockly, LaPlaya, Logo, TangibleK ja Alice. Nämä kaikki käsitellään tutkielmassa pääpiirteittäin ja esitellään, minkä ikäisille ne ovat suunnattu.
Ohjelmoinnin opettaminen on haastavaa, minkä vuoksi myös näitä haasteita on käsitelty tutkielmassa ja näihin on pyritty löytämään ratkaisuja ja apukeinoja. Tutkielmassa korostuu ohjelmoinnin opettamisen tärkeys muunkin kuin ohjelmointitaitojen kehittämismielessä. Opettamalla ohjelmointia opetetaan myös ajattelua, jolloin lasten ongelmanratkaisukyky ja luovuus kehittyvät. Ohjelmoinnin opettaminen auttaa myös muiden oppiaineiden opettelua ja sitä voidaankin käyttää osana muiden oppiaineiden opetusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30006]