Verkko-opinnot sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön osaamisen kehittymisessä : kirjallisuuskatsaus
Kehus, Eija (2016-12-30)
Kehus, Eija
E. Kehus
30.12.2016
© 2016 Eija Kehus. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701111042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701111042
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvailla, miten verkko-opetusta on toteutettu sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön opetuksessa ja millaisia oppimistuloksia verkko-opinnoilla on saavutettu.
Tiedonhaku tapahtui Cinahl-, Medline-, Medic- ja Eric -tietokannoista vuosilta 2006–2016. Haku tuotti 355 viitettä, joista valintakriteerien perusteella lopulliseen analyysiin valikoitui 8 tieteellistä, vertaisarvioitua, alkuperäistä tutkimusartikkelia. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan verkko-opinnoilla voidaan kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön tiedollista osaamista, myös käytännön osaamiseen verkko-opinnoilla on myönteinen vaikutus. Verkko-opetusmenetelmiä olivat nettivideot ja erilaiset e-oppimisohjelmat. Kliinisen hoitotyön opiskeltavia osa-alueita olivat aseptiikka, hengityksen ja muiden vitaalielintoimintojen mittaaminen, sisätauti-kirurginen hoitotyö, virtsateiden katetrointi sekä lääke- ja nestehoito.
Verkko-opintoja voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön osaamisen kehittymisessä perinteisten opetusmenetelmien rinnalla. Kliinisen hoitotyön osaamisen arviointia tulee kehittää kohti kokonaisvaltaisen hoitotyön prosessin osaamisen arviointia.
Tiedonhaku tapahtui Cinahl-, Medline-, Medic- ja Eric -tietokannoista vuosilta 2006–2016. Haku tuotti 355 viitettä, joista valintakriteerien perusteella lopulliseen analyysiin valikoitui 8 tieteellistä, vertaisarvioitua, alkuperäistä tutkimusartikkelia. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan verkko-opinnoilla voidaan kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön tiedollista osaamista, myös käytännön osaamiseen verkko-opinnoilla on myönteinen vaikutus. Verkko-opetusmenetelmiä olivat nettivideot ja erilaiset e-oppimisohjelmat. Kliinisen hoitotyön opiskeltavia osa-alueita olivat aseptiikka, hengityksen ja muiden vitaalielintoimintojen mittaaminen, sisätauti-kirurginen hoitotyö, virtsateiden katetrointi sekä lääke- ja nestehoito.
Verkko-opintoja voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön osaamisen kehittymisessä perinteisten opetusmenetelmien rinnalla. Kliinisen hoitotyön osaamisen arviointia tulee kehittää kohti kokonaisvaltaisen hoitotyön prosessin osaamisen arviointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26782]