Kuvat kuolemaa ja surua käsittelevissä lasten kuvakirjoissa
Petäjäkangas, Essi; Marjomaa, Fiia (2016-06-01)
Petäjäkangas, Essi
Marjomaa, Fiia
E. Petäjäkangas; F. Marjomaa
01.06.2016
© 2016 Essi Petäjäkangas, Fiia Marjomaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606022166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606022166
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millä keinoilla lasten kuvakirjojen kuvat ilmaisevat kuolemaa ja surua. Kuolema mielletään usein arkaluontoiseksi aiheeksi, jota vanhempien ja opettajien on vaikea käsitellä lasten kanssa. Siitä on kuitenkin olemassa useita lapsille suunnattuja kuvakirjoja, joita on helppo käyttää apuna kuoleman käsittelemisessä. Olemme rajanneet tutkimuksemme koskemaan vain kuvia, sillä kuvakirjan teksti nähdään usein tärkeämmässä roolissa tarinan kannalta. Haluamme herätellä lukijoita kiinnittämään enemmän huomiota myös kuvakirjan kuviin, jotka voivat kertoa tarinaa myös itsenäisesti. Olemme huomanneet, että lapset selailevat kuvakirjoja myös itsekseen, jolloin he lukevat kirjasta vain kuvia luoden mielikuvaa tarinasta.
Kyseessä on teoreettinen tutkimus, jossa on mukana empiirinen osio. Tutkimuksen viitekehyksessä olemme määritelleet kuvaa, kuvakirjaa ja visuaalista lukutaitoa eri teoreetikkojen kautta. Kuva on kaikille tuttu ilmiö, jolla on oma tekstistä eroava tapansa ilmaista asioita. Kuvakirjan lukijan on tärkeä ymmärtää kuvan visuaalisia viestejä, mikä tapahtuu visuaalinen lukutaidon kautta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimme Marjo Räsäsen semioottisen kuva-analyysin keinoin kolmea kuolemaa ja surua ilmaisevaa lasten kuvakirjojen kuvaa.
Analyysistä nousi esiin kolme selkeää keinoa, joilla kuva ilmaisee kuolemaa ja surua: symbolit, värit sekä kirjan henkilöiden ja muiden olentojen kehonkieli. Lisäksi löysimme joukon muita keinoja, jotka omalta osaltaan muokkaavat kuvan sanomaa ja tunnelmaa. Tuloksia pohtiessamme nostimme esiin myös näkökulman, että kuvalla on aina lähettäjä ja vastaanottaja. Kuvittajalla ja lukijalla on omat henkilökohtaiset kokemusmaailmansa, joiden kautta he tekevät ja tulkitsevat kuvia.
Tutkimus tuo esille sen, että kuvakirjojen kuvat ovat monimerkityksellisiä ja niiden eteen on tehty paljon työtä. Kuvittaja on käyttänyt apunaan monia tarkkaan harkittuja keinoja, joiden avulla hän välittää tunteita kuvan katsojalle. Kuvien merkitystä kuvakirjojen valinnassa lapsille tulisi korostaa. Jo kolme kuvaa tarkastelemalla käy ilmi, että kuoleman kaltaisia rankkoja teemoja on kuvitettu ajatuksella huomioiden lapsi kuvan tulkitsijana.
Kyseessä on teoreettinen tutkimus, jossa on mukana empiirinen osio. Tutkimuksen viitekehyksessä olemme määritelleet kuvaa, kuvakirjaa ja visuaalista lukutaitoa eri teoreetikkojen kautta. Kuva on kaikille tuttu ilmiö, jolla on oma tekstistä eroava tapansa ilmaista asioita. Kuvakirjan lukijan on tärkeä ymmärtää kuvan visuaalisia viestejä, mikä tapahtuu visuaalinen lukutaidon kautta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimme Marjo Räsäsen semioottisen kuva-analyysin keinoin kolmea kuolemaa ja surua ilmaisevaa lasten kuvakirjojen kuvaa.
Analyysistä nousi esiin kolme selkeää keinoa, joilla kuva ilmaisee kuolemaa ja surua: symbolit, värit sekä kirjan henkilöiden ja muiden olentojen kehonkieli. Lisäksi löysimme joukon muita keinoja, jotka omalta osaltaan muokkaavat kuvan sanomaa ja tunnelmaa. Tuloksia pohtiessamme nostimme esiin myös näkökulman, että kuvalla on aina lähettäjä ja vastaanottaja. Kuvittajalla ja lukijalla on omat henkilökohtaiset kokemusmaailmansa, joiden kautta he tekevät ja tulkitsevat kuvia.
Tutkimus tuo esille sen, että kuvakirjojen kuvat ovat monimerkityksellisiä ja niiden eteen on tehty paljon työtä. Kuvittaja on käyttänyt apunaan monia tarkkaan harkittuja keinoja, joiden avulla hän välittää tunteita kuvan katsojalle. Kuvien merkitystä kuvakirjojen valinnassa lapsille tulisi korostaa. Jo kolme kuvaa tarkastelemalla käy ilmi, että kuoleman kaltaisia rankkoja teemoja on kuvitettu ajatuksella huomioiden lapsi kuvan tulkitsijana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]