Poikien liikunnallisia odotuksia ja kokemuksia perusopetuksen 6. luokan koululiikunnassa
Palosaari, Aleksi; Rahkola, Mikko (2016-05-12)
Palosaari, Aleksi
Rahkola, Mikko
A. Palosaari; M. Rahkola
12.05.2016
© 2016 Aleksi Palosaari, Mikko Rahkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605131744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605131744
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia odotuksia 6. luokan oppilaat asettivat liikuntatuntia kohtaan ja millaisia kokemuksia oppilaat kokivat liikuntatunnin aikana. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaiden asettamat odotukset toteutuivat liikuntatunnilla.
Tutkimuksen taustalla oli mielenkiinto positiivisia ja negatiivisia liikuntakokemuksia kohtaan. Aiheen ajankohtaisuutta tukee uusin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, jossa positiivisten liikuntakokemusten vahvistaminen on nostettu yhdeksi keskeiseksi liikunnanopetuksen tavoitteeksi. Koululiikuntakokemusten tutkimisen ajankohtaisuutta tukevat myös tuoreet tutkimukset, joiden mukaan liikuntakokemukset vaikuttavat yksilöiden liikuntasuhteeseen aina aikuisikään asti.
Fenomenologisella tutkimusotteella toteutetun tapaustutkimuksen tutkimusjoukko koostui 13 kuudennen luokan poikien liikuntaryhmän oppilaasta. Aineistonkeruu suoritettiin yksilöhaastatteluilla ja kahdeksaa liikuntatuntia havainnoimalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että sekä oppilaiden asettamista odotuksista että kokemuksista suurin osa kohdistui joko tunnin sisältöjä tai omia taitoja eritteleviin kategorioihin. Erityisesti liikuntatunnin sisältöön liittyen oppilaat odottivat peliä ja kisailua sekä fyysisiä pätevyydenkokemuksia tarjoavia harjoitteita. Opettajan toimintaa ei nähty erityisen merkittävänä tämän tutkimuksen odotuksissa ja kokemuksissa. Oppilaat asettivat liikuntatuntia kohtaan enemmän negatiivisia odotuksia verrattuna tunnilla koettuihin negatiivisiin kokemuksiin. Tulosten perusteella oppilaan asettamat odotukset toteutuivat liikuntatunnilla todennäköisimmin silloin, jos asetettu odotus oli positiivinen. Negatiiviset odotukset sen sijaan toteutuivat harvemmin.
Tutkimuksemme mukaan negatiivisista odotuksista merkittävä osa liittyi liikuntatunnilla tapahtuvaan loukkaantumisen pelkoon, vaikka loukkaantumiset näyttäytyivät oppilaiden kokemusten perusteella harvinaisina. Loukkaantumisen pelkoa voidaan ehkäistä turvallisen ilmapiirin vaalimisella. Tämä turvallinen ilmapiirin vahvistaminen onkin nostettu osaksi uutta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014.
Tutkimuksen taustalla oli mielenkiinto positiivisia ja negatiivisia liikuntakokemuksia kohtaan. Aiheen ajankohtaisuutta tukee uusin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, jossa positiivisten liikuntakokemusten vahvistaminen on nostettu yhdeksi keskeiseksi liikunnanopetuksen tavoitteeksi. Koululiikuntakokemusten tutkimisen ajankohtaisuutta tukevat myös tuoreet tutkimukset, joiden mukaan liikuntakokemukset vaikuttavat yksilöiden liikuntasuhteeseen aina aikuisikään asti.
Fenomenologisella tutkimusotteella toteutetun tapaustutkimuksen tutkimusjoukko koostui 13 kuudennen luokan poikien liikuntaryhmän oppilaasta. Aineistonkeruu suoritettiin yksilöhaastatteluilla ja kahdeksaa liikuntatuntia havainnoimalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että sekä oppilaiden asettamista odotuksista että kokemuksista suurin osa kohdistui joko tunnin sisältöjä tai omia taitoja eritteleviin kategorioihin. Erityisesti liikuntatunnin sisältöön liittyen oppilaat odottivat peliä ja kisailua sekä fyysisiä pätevyydenkokemuksia tarjoavia harjoitteita. Opettajan toimintaa ei nähty erityisen merkittävänä tämän tutkimuksen odotuksissa ja kokemuksissa. Oppilaat asettivat liikuntatuntia kohtaan enemmän negatiivisia odotuksia verrattuna tunnilla koettuihin negatiivisiin kokemuksiin. Tulosten perusteella oppilaan asettamat odotukset toteutuivat liikuntatunnilla todennäköisimmin silloin, jos asetettu odotus oli positiivinen. Negatiiviset odotukset sen sijaan toteutuivat harvemmin.
Tutkimuksemme mukaan negatiivisista odotuksista merkittävä osa liittyi liikuntatunnilla tapahtuvaan loukkaantumisen pelkoon, vaikka loukkaantumiset näyttäytyivät oppilaiden kokemusten perusteella harvinaisina. Loukkaantumisen pelkoa voidaan ehkäistä turvallisen ilmapiirin vaalimisella. Tämä turvallinen ilmapiirin vahvistaminen onkin nostettu osaksi uutta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]