Silta esiopetuksesta alkuopetukseen : tiedonsiirtokäytänteet tukea tarvitsevan oppilaan kohdalla
Pelimanni, Heidi; Tervo, Jenni (2016-09-08)
Pelimanni, Heidi
Tervo, Jenni
H. Pelimanni; J. Tervo
08.09.2016
© 2016 Heidi Pelimanni, Jenni Tervo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201609092748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201609092748
Tiivistelmä
Silta esiopetuksesta alkuopetukseen — Tiedonsiirtokäytänteet tukea tarvitsevalle oppilaalle esiopetuksesta alkuopetukseen on pro gradu -tutkielma, joka on jatkoa kandidaatin tutkielmalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien ja luokanopettajien käsityksiä tiedonsiirtokäytänteistä tukea tarvitsevan oppilaan kohdalla. Kiinnostus tutkimusaiheeseen on noussut uusien muutosten myötä, joita ovat kolmiportaisen tukimallin käyttöönotto sekä inkluusio. Tiedonsiirtokäytänteet liittyvät tässä tutkimuksessa esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyöhön.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun teemoja olivat kolmiportainen tukimalli, lähtökohdat tuen siirtymiselle ja tiedonsiirto. Tutkimukseen osallistui kaksi lastentarhanopettajaa sekä kaksi luokanopettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessa käy ilmi, että tiedonsiirtokäytänteet koostuvat yhteistyön eri muodoista, siirtokeskusteluista ja -palavereista sekä kirjallisesta ja sähköisestä tiedonsiirrosta. Lisäksi tiedonsiirtokäytänteisiin on vaikuttanut vuonna 2011 voimaan astunut kolmiportainen tukimalli. Yhteistyö esi- ja alkuopetuksen välillä tapahtuu lastentarhanopettajan ja luokanopettajan välillä, mutta myös moniammatillisena yhteistyönä muun muassa erityisopettajan, varhaiserityisopettajan, koulupsykologin ja koulukuraattorin kanssa. Moniammatillinen yhteistyö korostuu erityisesti tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Yhteistyötä tehdään myös kodin kanssa ja se on tärkeä osa tiedonsiirtoa. Päiväkoti ja koulu järjestävät keväisin siirtokeskusteluja ja -palavereita, joissa siirretään lasta koskevia tietoja. Siirtokeskustelujen ja -palavereiden lisäksi tiedonsiirtoa tapahtuu myös kirjallisesti ja sähköisesti. Oppimissuunnitelmat siirtyvät koululle kirjallisesti tai sähköisesti. Kolmiportaisen tukimallin vaikutus tiedonsiirtokäytänteisiin näkyy asiakirjojen laatimisessa, sen tuomien muutosten kuten kolmiportaisen tukimallin käyttöönoton vakiinnuttamisessa sekä tuen tarpeen arvioinnissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esiopetuksen ja alkuopetuksen välillä on silta, jota pitkin tukea tarvitsevan oppilaan tieto siirtyy eri tiedonsiirtokäytänteiden avulla. Tiedonsiirtokäytänteissä on paljon eroavaisuuksia paikallisten opetussuunnitelmien vuoksi, eikä niitä voi yleistää koskemaan koko Suomea. Tiedonsiirtokäytänteet ovat tutkimuksen mukaan toimivia Oulun alueella esimerkiksi yhteistyön osalta. Kolmiportaisen tukimallin tuomien muutosten myötä uusien tiedonsiirtokäytänteiden vakiinnuttaminen sekä kehittäminen kentällä on tärkeää.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun teemoja olivat kolmiportainen tukimalli, lähtökohdat tuen siirtymiselle ja tiedonsiirto. Tutkimukseen osallistui kaksi lastentarhanopettajaa sekä kaksi luokanopettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessa käy ilmi, että tiedonsiirtokäytänteet koostuvat yhteistyön eri muodoista, siirtokeskusteluista ja -palavereista sekä kirjallisesta ja sähköisestä tiedonsiirrosta. Lisäksi tiedonsiirtokäytänteisiin on vaikuttanut vuonna 2011 voimaan astunut kolmiportainen tukimalli. Yhteistyö esi- ja alkuopetuksen välillä tapahtuu lastentarhanopettajan ja luokanopettajan välillä, mutta myös moniammatillisena yhteistyönä muun muassa erityisopettajan, varhaiserityisopettajan, koulupsykologin ja koulukuraattorin kanssa. Moniammatillinen yhteistyö korostuu erityisesti tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Yhteistyötä tehdään myös kodin kanssa ja se on tärkeä osa tiedonsiirtoa. Päiväkoti ja koulu järjestävät keväisin siirtokeskusteluja ja -palavereita, joissa siirretään lasta koskevia tietoja. Siirtokeskustelujen ja -palavereiden lisäksi tiedonsiirtoa tapahtuu myös kirjallisesti ja sähköisesti. Oppimissuunnitelmat siirtyvät koululle kirjallisesti tai sähköisesti. Kolmiportaisen tukimallin vaikutus tiedonsiirtokäytänteisiin näkyy asiakirjojen laatimisessa, sen tuomien muutosten kuten kolmiportaisen tukimallin käyttöönoton vakiinnuttamisessa sekä tuen tarpeen arvioinnissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esiopetuksen ja alkuopetuksen välillä on silta, jota pitkin tukea tarvitsevan oppilaan tieto siirtyy eri tiedonsiirtokäytänteiden avulla. Tiedonsiirtokäytänteissä on paljon eroavaisuuksia paikallisten opetussuunnitelmien vuoksi, eikä niitä voi yleistää koskemaan koko Suomea. Tiedonsiirtokäytänteet ovat tutkimuksen mukaan toimivia Oulun alueella esimerkiksi yhteistyön osalta. Kolmiportaisen tukimallin tuomien muutosten myötä uusien tiedonsiirtokäytänteiden vakiinnuttaminen sekä kehittäminen kentällä on tärkeää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]