Biokaasun käyttö polttomoottorissa
Hiitola, Markus (2016-04-27)
Hiitola, Markus
M. Hiitola
27.04.2016
© 2016 Markus Hiitola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604281574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604281574
Tiivistelmä
Tässä työssä esitellään yleisimmät polttomoottorityypit ottomoottori ja dieselmoottori biokaasun käytön näkökulmasta. Lisäksi selvitetään biokaasun tuotantoa, ominaisuuksia ja puhdistamista aina biometaaniksi asti. Biokaasu on tärkeä fossiilisten polttoaineiden korvaaja. Biokaasua voidaan tuottaa mädättämällä jätteistä ja hyödyntämättömistä sivutuotteista.
Ottomoottorissa biokaasua voidaan käyttää sellaisenaan. Dieselmoottorissa, jossa palamisprosessi käynnistetään puristussytytysperiaatteella ilman sytytysavusteista sähkökipinää. Biokaasukäytössä palamisprosessi käynnistetään ruiskuttamalla puristetun biokaasun sekaan pieni määrä dieselöljyä. This thesis discusses about most common types of internal combustion engines. Two common types are Otto engine and diesel engine. Other topics are production, properties and cleaning of biogas. Biogas can be upgraded to biomethane. Biogas is important in replacing fossil fuels and biogas can be produced from wastes and unutilized side flows by anaerobic digestion.
Otto engine can use biogas with no problems. Diesel engine ignites fuel by compression. Gaseous fuel has to ignite by injecting small amount of diesel into cylinder.
Ottomoottorissa biokaasua voidaan käyttää sellaisenaan. Dieselmoottorissa, jossa palamisprosessi käynnistetään puristussytytysperiaatteella ilman sytytysavusteista sähkökipinää. Biokaasukäytössä palamisprosessi käynnistetään ruiskuttamalla puristetun biokaasun sekaan pieni määrä dieselöljyä.
Otto engine can use biogas with no problems. Diesel engine ignites fuel by compression. Gaseous fuel has to ignite by injecting small amount of diesel into cylinder.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36616]