Suurikapasiteettisten maantiekuljetusten edistäminen Pohjoismaiden välillä
Länsman, Tomi (2016-03-31)
Länsman, Tomi
T. Länsman
31.03.2016
© 2016 Tomi Länsman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606042268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606042268
Tiivistelmä
Suomi nosti vuonna 2013 moduuliajoneuvoyhdistelmien suurimman sallitun kokonaismassan 60:stä 76 tonniin ja Ruotsi seurannee tänä vuonna nostamalla kokonaismassan 74 tonniin. Norjassa ja Tanskassa on tärkeimmillä tieosuuksilla voinut liikennöidä 60-tonnisilla moduuliyhdistelmillä.
Maantiekuljetuksen mittojen ja massojen kasvattaminen pienentää kuljetuskustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Pohjoismaisten kokemusten perusteella ko. kuljetukset eivät merkittävästi alenna liikenneturvallisuutta tai lisää haittoja, ennemminkin päinvastoin. On käynnistettävä toimenpiteet maantierahtiliikenteen sujuvana pitämiseksi Pohjoismaiden välillä, joissa lainsäädäntö vaikuttaa tällä hetkellä hajaantuvan. Finland increased in 2013 the largest permissible laden mass of road vehicle module combinations from 60 to 76 tonnes, Sweden to follow-up this year, raising the total mass to 74 tonnes. In Norway and Denmark the major road sections have operated with 60 tonne limit for module combinations.
Increasing the masses and dimensions of road transport reduces transport costs and environmental impact. On the basis of Scandinavian experience the high capacity transportations do not significantly reduce the traffic safety or cause other harm, rather the reverse. Procedures shall be implemented to keep the road transport smooth between the Nordic countries, because the legislation in different countries affects to be currently diverging.
Maantiekuljetuksen mittojen ja massojen kasvattaminen pienentää kuljetuskustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Pohjoismaisten kokemusten perusteella ko. kuljetukset eivät merkittävästi alenna liikenneturvallisuutta tai lisää haittoja, ennemminkin päinvastoin. On käynnistettävä toimenpiteet maantierahtiliikenteen sujuvana pitämiseksi Pohjoismaiden välillä, joissa lainsäädäntö vaikuttaa tällä hetkellä hajaantuvan.
Increasing the masses and dimensions of road transport reduces transport costs and environmental impact. On the basis of Scandinavian experience the high capacity transportations do not significantly reduce the traffic safety or cause other harm, rather the reverse. Procedures shall be implemented to keep the road transport smooth between the Nordic countries, because the legislation in different countries affects to be currently diverging.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]