”Täällä tehään, ei olla vaan muka aktiivisia” : kansanopiston osallistava oppilaskuntatoiminta opiskelijoiden kokemana
Rantala, Pihla (2016-11-10)
Rantala, Pihla
P. Rantala
10.11.2016
© 2016 Pihla Rantala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163051
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni käsittelee opiskelijoiden kokemuksia Reisjärven kristillisen opiston oppilaskunnan toiminnasta osallisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on pohtia, mistä oppilaskunnan osallisuus rakentuu. Tutkielmassa keskitytään siihen, miten oppilaskunnan rakenne vaikuttaa osallisuuteen, ja millainen aikuisen rooli edistää osallisuutta. Osallisuus määritellään tässä tutkimuksessa todellisen vastuun saamisena ja kantamisena siten, että oma toiminta ja osallistuminen koetaan merkityksellisenä yhteisössä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan demokratian käsitettä painottuen demokratiakasvatukseen. Oppilaskunnan toiminta nähdään nuorten toimijuuden ja osallisuuden areenana. Aikuisen roolin määrittelyssä toiminnan tukijana oppilaskunnan toiminnassa hyödynnetään Shierin (2001) osallisuuden tukemisen polku -mallia. Tämän monimenetelmäisen tapaustutkimuksen aineisto koostuu kahdesta erillisestä ZEF-kyselystä. Alkukysely (N=126) käsitteli opiskelijoiden aiempia kokemuksia peruskoulun oppilaskuntatoiminnasta. Varsinainen oppilaskuntakysely teetettiin toukokuussa 2016 (N=124). Määrällisen aineiston analysointi perustuu frekvenssien tarkasteluun. Laadullista aineistoa on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysia mukaillen.
Kansanopiston opiskelijat kokivat oppilaskunnan toiminnan kaikkia opiskelijoita osallistavaksi toiminnaksi. Heidät tunnustettiin yhteisössä vastuuta kantaviksi toimijoiksi, joiden päätöksillä on merkitystä oppilaitoksen arkeen. Nostin aineistosta neljä osallisuutta rakentavaa teemaa. Ensimmäisen teeman rakenne lähtökohtana on, että sekä opiskelijat että henkilökunta ovat mukana oppilaskunnan toiminnassa. Ilmapiiri korostaa koko koulun toimintakulttuurin ja positiivisen yhteishengen merkitystä osallistavassa oppilaskunnassa. Vastuu puolestaan jakautuu kolmeen alakategoriaan: vastuun antaminen, vastuun ottaminen ja vastuun kantaminen. Vastuun antamisen näkökulma on henkilökunnan rooli oppilaskunnassa osallisuuden mahdollistajana. Merkityksellisyys eri muodoissaan nivoo teemat yhteen. Toiminnan tulee olla merkityksellistä, jotta opiskelijoiden osallisuuden tunne mahdollistuu.
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus koostuvat aineiston ja viitekehyksen välisestä keskustelusta, tutkimusprosessin avoimuudesta ja tutkijan subjektiviteetin huomioimisesta. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on esitellä osallistava oppilaskuntamalli ja herättää keskustelua lasten ja nuorten osallisuustyöstä oppilaskunnan kautta. Jatkotutkimusaiheena näen kaikkia lapsia ja nuoria osallistavan oppilaskuntamallin kehittämisen myös muissa koulumuodoissa.
Kansanopiston opiskelijat kokivat oppilaskunnan toiminnan kaikkia opiskelijoita osallistavaksi toiminnaksi. Heidät tunnustettiin yhteisössä vastuuta kantaviksi toimijoiksi, joiden päätöksillä on merkitystä oppilaitoksen arkeen. Nostin aineistosta neljä osallisuutta rakentavaa teemaa. Ensimmäisen teeman rakenne lähtökohtana on, että sekä opiskelijat että henkilökunta ovat mukana oppilaskunnan toiminnassa. Ilmapiiri korostaa koko koulun toimintakulttuurin ja positiivisen yhteishengen merkitystä osallistavassa oppilaskunnassa. Vastuu puolestaan jakautuu kolmeen alakategoriaan: vastuun antaminen, vastuun ottaminen ja vastuun kantaminen. Vastuun antamisen näkökulma on henkilökunnan rooli oppilaskunnassa osallisuuden mahdollistajana. Merkityksellisyys eri muodoissaan nivoo teemat yhteen. Toiminnan tulee olla merkityksellistä, jotta opiskelijoiden osallisuuden tunne mahdollistuu.
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus koostuvat aineiston ja viitekehyksen välisestä keskustelusta, tutkimusprosessin avoimuudesta ja tutkijan subjektiviteetin huomioimisesta. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on esitellä osallistava oppilaskuntamalli ja herättää keskustelua lasten ja nuorten osallisuustyöstä oppilaskunnan kautta. Jatkotutkimusaiheena näen kaikkia lapsia ja nuoria osallistavan oppilaskuntamallin kehittämisen myös muissa koulumuodoissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]