”Se riippuu vaan siitä ketä sielä koulussa on” : kuudes- ja kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä hyvästä oppimisympäristöstä
Mentilä, Anriikka (2016-02-11)
Mentilä, Anriikka
A. Mentilä
11.02.2016
© 2016 Anriikka Mentilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201602121183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201602121183
Tiivistelmä
Suomalaisten oppilaiden kouluviihtyvyys on hyvistä oppimistuloksista huolimatta kansainvälisessä vertailussa heikohkoa. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan oppilaiden näkökulmia heille hyvän koulun saavuttamiseksi. Koulua tarkastellaan ensisijaisesti monitahoisena oppimisympäristönä, jonka ulottuvuudet tässä tutkimuksessa ovat sosiaalinen, pedagoginen ja fyysinen oppimisympäristö.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty vuonna 2011 osana laajempaa Oppiminen, toimijuus ja pedagoginen hyvinvointi -tutkimushanketta (Pietarinen, Pyhältö & Soini 2011). Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina, joihin osallistui yhteensä 161 oppilasta kolmesta eri suomalaisesta peruskoulusta. Haastattelut analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivis-deduktiivista analyysistrategiaa.
Oppilaat antoivat suurimman painoarvon sosiaaliselle oppimisympäristölle mielekkään kouluympäristön rakentajana. Sosiaalisen oppimisympäristön opettaja–oppilassuhde ja oppilaiden väliset vertaissuhteet muodostivat merkityksellisimmän tekijän oppilaiden koulukokemuksen muodostumisessa. Oppilaat korostivat erityisesti koulukiusaamiseen puuttumisen sekä opettajan vuorovaikutustaitojen merkitystä. Myös laadukas pedagogiikka lähtien yksittäisen opettajan toiminnasta ja ulottuen koko koulun tai jopa koulujärjestelmän toimintaan nähtiin tärkeäksi. Samanaikaisesti oppilaat painottivat fyysisen oppimisympäristön merkitystä verrattain vähän. Kaikki oppimisympäristön ulottuvuudet huomioiden oppilaat nostivat opettajan sosiaalisen ja pedagogisen toiminnan keskeisimmäksi oppimisympäristön hyvyyttä sääteleväksi tekijäksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden kannalta mielekkään kouluympäristön rakentamisessa tulisi ensisijaisesti keskittyä laadukkaaseen vuorovaikutukseen sekä opettajan ja oppilaan välillä että oppilaiden vertaissuhteissa. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota pedagogisten käytäntöjen kehittämiseen. Oppilaiden kannalta mielekäs oppimisympäristö vaatii opettajilta vuorovaikutusosaamista ja monipuolista, oppilaita osallistavaa ja aktivoivaa pedagogiikkaa.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty vuonna 2011 osana laajempaa Oppiminen, toimijuus ja pedagoginen hyvinvointi -tutkimushanketta (Pietarinen, Pyhältö & Soini 2011). Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina, joihin osallistui yhteensä 161 oppilasta kolmesta eri suomalaisesta peruskoulusta. Haastattelut analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivis-deduktiivista analyysistrategiaa.
Oppilaat antoivat suurimman painoarvon sosiaaliselle oppimisympäristölle mielekkään kouluympäristön rakentajana. Sosiaalisen oppimisympäristön opettaja–oppilassuhde ja oppilaiden väliset vertaissuhteet muodostivat merkityksellisimmän tekijän oppilaiden koulukokemuksen muodostumisessa. Oppilaat korostivat erityisesti koulukiusaamiseen puuttumisen sekä opettajan vuorovaikutustaitojen merkitystä. Myös laadukas pedagogiikka lähtien yksittäisen opettajan toiminnasta ja ulottuen koko koulun tai jopa koulujärjestelmän toimintaan nähtiin tärkeäksi. Samanaikaisesti oppilaat painottivat fyysisen oppimisympäristön merkitystä verrattain vähän. Kaikki oppimisympäristön ulottuvuudet huomioiden oppilaat nostivat opettajan sosiaalisen ja pedagogisen toiminnan keskeisimmäksi oppimisympäristön hyvyyttä sääteleväksi tekijäksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden kannalta mielekkään kouluympäristön rakentamisessa tulisi ensisijaisesti keskittyä laadukkaaseen vuorovaikutukseen sekä opettajan ja oppilaan välillä että oppilaiden vertaissuhteissa. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota pedagogisten käytäntöjen kehittämiseen. Oppilaiden kannalta mielekäs oppimisympäristö vaatii opettajilta vuorovaikutusosaamista ja monipuolista, oppilaita osallistavaa ja aktivoivaa pedagogiikkaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36616]