Potilaan tiedonsaantioikeuden toteutuminen ohjauksellisin keinoin radiologisen tutkimuksen yhteydessä
Syvänen, Liisa (2016-12-08)
Syvänen, Liisa
L. Syvänen
08.12.2016
© 2016 Liisa Syvänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612093219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612093219
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvailla potilaan tiedonsaantia radiologisen tutkimuksen yhteydessä. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, mitä tietoa ja miten sitä on annettu potilaalle radiologisen tutkimuksen yhteydessä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tietokantahaku tehtiin Cinahlin ja Google Schoolarin tietokannoista sekä Kliininen Radiografiatiede -lehdistä. Tutkimukseen aineisto muodostui 11 artikkelista ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan potilaan tiedontarvetta määrittelee tutkimuksen tai toimenpiteen luonne, potilaan tausta, aikaisemmat kokemukset terveydenhuollosta ja koulutustaso. Potilas sai tietoa tulevista radiologisista tutkimuksista tai hoitotoimenpiteistä esitteistä, videolta, sosiaalisesta verkostosta, Internetistä ja keskusteluista hoitohenkilökunnan kanssa. Kuitenkin potilaat odottavat enemmän ja jatkuvampaa henkilökohtaista ohjausta ja tukea tutkimus- tai hoitoprosessin aikana terveydenhuollon henkilökunnalta. Potilaat näyttäisivät kaipaavan myös parempaa yhteistyötä ja kommunikaatiota terveydenhuollon eri toimijoiden kesken.
Potilaan tiedonsaantioikeus toteutuu vain osittain radiologisen tutkimuksen yhteydessä. Terveydenhuollon henkilökunnan yhteistyötä ja kommunikaatiotaitoja tulisi parantaa. Henkilökunnalla tulisi olla enemmän aikaa keskittyä potilaan ohjaamiseen radiologisen tutkimuksen yhteydessä. This literature review was to describe the information procedures of the patient in connection with the radiology examination. The aim this literature review was to produce new knowledge of information given to the patient in connection with the radiology examination: what kind and how information was given. The study was carried out as literature review and the search of the database was done using Cinahl and Google Schoolar database and then, addition, one manual search by the Journal of Clinical Radiography and Radiotherapy. Material of this study consisted of eleven articles. Then these articles were analysed by contents analysis.
According to this study, the patient’s information needs, define by the nature of examination or operation, the background of the patient, the patient’s earlier experience of the public health care service and, as well, by the level of education of the patient. Counselling about patient’s upcoming radiological examinations or therapies were given to the patient by the brochures, video, informal networks, Internet and from discussions with the professional of healthcare. However, patients are waiting for more and more continuous, personal education and supporting during the process of examinations or therapies from healthcare staff. It seems that patients are looking for better cooperation and communication between the healthcare professionals.
Patients were informed only partly in the radiology examination. Healthcare professionals should develop patient counselling skills such as co-operation and communication skills. Patient counselling should have more time in radiological examination.
Tutkimuksen mukaan potilaan tiedontarvetta määrittelee tutkimuksen tai toimenpiteen luonne, potilaan tausta, aikaisemmat kokemukset terveydenhuollosta ja koulutustaso. Potilas sai tietoa tulevista radiologisista tutkimuksista tai hoitotoimenpiteistä esitteistä, videolta, sosiaalisesta verkostosta, Internetistä ja keskusteluista hoitohenkilökunnan kanssa. Kuitenkin potilaat odottavat enemmän ja jatkuvampaa henkilökohtaista ohjausta ja tukea tutkimus- tai hoitoprosessin aikana terveydenhuollon henkilökunnalta. Potilaat näyttäisivät kaipaavan myös parempaa yhteistyötä ja kommunikaatiota terveydenhuollon eri toimijoiden kesken.
Potilaan tiedonsaantioikeus toteutuu vain osittain radiologisen tutkimuksen yhteydessä. Terveydenhuollon henkilökunnan yhteistyötä ja kommunikaatiotaitoja tulisi parantaa. Henkilökunnalla tulisi olla enemmän aikaa keskittyä potilaan ohjaamiseen radiologisen tutkimuksen yhteydessä.
According to this study, the patient’s information needs, define by the nature of examination or operation, the background of the patient, the patient’s earlier experience of the public health care service and, as well, by the level of education of the patient. Counselling about patient’s upcoming radiological examinations or therapies were given to the patient by the brochures, video, informal networks, Internet and from discussions with the professional of healthcare. However, patients are waiting for more and more continuous, personal education and supporting during the process of examinations or therapies from healthcare staff. It seems that patients are looking for better cooperation and communication between the healthcare professionals.
Patients were informed only partly in the radiology examination. Healthcare professionals should develop patient counselling skills such as co-operation and communication skills. Patient counselling should have more time in radiological examination.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]