Verkostoitunut toimintamalli : Team Finland
Pohjola, Marianne (2016-11-30)
Pohjola, Marianne
M. Pohjola
30.11.2016
© 2016 Marianne Pohjola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612103227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612103227
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee organisaatioiden välistä verkostoitunutta toimintaa. Tutkielmassa on pyritty selvittämään mitkä tekijät vaikuttavat verkostoituneen toimintamallin toimivuuteen, jotta sille asetetut tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Erityinen mielenkiinto on kohdistettu yhteistoimintaprosessien laadun ja verkostojohtamisen merkitykseen.
Verkoston kehittämisen kannalta on olennaista ymmärtää verkostojen muodostumismekanismit ja toimintaperiaatteet. Tästä syystä teoreettisessa viitekehyksessä on pyritty luomaan yleiskuva verkostoista ja verkostoituneesta toimintamallista. Verkostoja muodostetaan useista eri lähtökohdista ja syistä, mutta yleensä niiden avulla pyritään saavuttamaan tiettyjä tavoitteita. Verkosto mahdollistaa toimijoiden välisen yhteistyön organisoinnin, mutta se ei vielä ole tae sen toteutumiselle. Tuloksellinen yhteistyö edellyttää useiden tekijöiden huomioon ottamisen sekä toteutumisen. Tässä tutkielmassa on selvitetty, mikä on yhteistoimintaprosessien laadun merkitys toiminnan tuloksellisuuteen, mitkä tekijät vaikuttavat verkostossa tapahtuviin yhteistoimintaprosessien laatuun sekä miten verkostojohtamisella voidaan vaikuttaa yhteistoimintaprosessien laatuun. Näiden tekijöiden vaikutusta tarkastellaan verkoston toimivuuden ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Tutkimuksen tapauskohteena tarkastellaan Team Finland -verkoston toimintaa. Team Finland on taloudellisten ulkosuhteiden verkosto, joka muodostuu julkisrahoitteisista yritysten kansainvälistymistä ja vientiä, Suomeen suuntautuvia investointeja sekä maakuvaa edistävistä organisaatioista. Team Finland on perustettu vuonna 2012 ja ensimmäinen strategia on laadittu vuodelle 2014. Kyseessä on siis suhteellisen tuore verkosto, jonka toiminnassa on tähän asti keskitytty pääasiassa rakenteellisten tekijöiden luomiseen sekä kehittämiseen. Team Finlandin tavoitteena on organisaatioiden tiiviin yhteistyön kautta parantaa palvelutasoa sekä saavuttaa selkeä ja asiakaslähtöinen toimintamalli. Verkoston toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kansainvälistymispalveluita hyödyntäneiden yritysten näkökulmasta. Yritysten näkökulma selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn osallistui 50 yritystä, jotka ovat hyödyntäneet vähintään kahden Tean Finland -organisaation tarjoamia palveluja. Kyselyn avulla selvisi, että verkoston palvelutaso ja asiakaslähtöisyys on koettu melko hyväksi ja yritykset ovat olleet verkoston toimintaan pääasiassa tyytyväisiä. Kyselytutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että yritysten näkökulmasta Team Finlandin toiminta koetaan edelleen osittain sirpaleiseksi. Verkoston kehittämisen kannalta huomiota tulisi erityisesti kiinnittää yhteistoimintaprosessien laatuun ja siihen, miten verkoston rakenteet ja mekanismit saadaan palvelemaan entistä paremmin toimijoiden välistä yhteistyötä.
Tutkielmassa on käytetty hyvin yleistä verkostokirjallisuutta, joten se mahdollistaa teoriapohjan monipuolisen hyödyntämisen organisaatioiden välistä verkostoitunutta toimintaa tarkasteltaessa. Kyselyyn osallistui 50 yritystä, jotka ovat eri kansainvälistymisen vaiheissa toimivia sekä henkilöstön lukumäärältään hyvin vaihtelevan kokoisia yrityksiä. Tutkimuksen otanta on kattava, joten tuloksista voidaan tehdä yleistettäviä päätelmiä perusjoukosta.
Verkoston kehittämisen kannalta on olennaista ymmärtää verkostojen muodostumismekanismit ja toimintaperiaatteet. Tästä syystä teoreettisessa viitekehyksessä on pyritty luomaan yleiskuva verkostoista ja verkostoituneesta toimintamallista. Verkostoja muodostetaan useista eri lähtökohdista ja syistä, mutta yleensä niiden avulla pyritään saavuttamaan tiettyjä tavoitteita. Verkosto mahdollistaa toimijoiden välisen yhteistyön organisoinnin, mutta se ei vielä ole tae sen toteutumiselle. Tuloksellinen yhteistyö edellyttää useiden tekijöiden huomioon ottamisen sekä toteutumisen. Tässä tutkielmassa on selvitetty, mikä on yhteistoimintaprosessien laadun merkitys toiminnan tuloksellisuuteen, mitkä tekijät vaikuttavat verkostossa tapahtuviin yhteistoimintaprosessien laatuun sekä miten verkostojohtamisella voidaan vaikuttaa yhteistoimintaprosessien laatuun. Näiden tekijöiden vaikutusta tarkastellaan verkoston toimivuuden ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Tutkimuksen tapauskohteena tarkastellaan Team Finland -verkoston toimintaa. Team Finland on taloudellisten ulkosuhteiden verkosto, joka muodostuu julkisrahoitteisista yritysten kansainvälistymistä ja vientiä, Suomeen suuntautuvia investointeja sekä maakuvaa edistävistä organisaatioista. Team Finland on perustettu vuonna 2012 ja ensimmäinen strategia on laadittu vuodelle 2014. Kyseessä on siis suhteellisen tuore verkosto, jonka toiminnassa on tähän asti keskitytty pääasiassa rakenteellisten tekijöiden luomiseen sekä kehittämiseen. Team Finlandin tavoitteena on organisaatioiden tiiviin yhteistyön kautta parantaa palvelutasoa sekä saavuttaa selkeä ja asiakaslähtöinen toimintamalli. Verkoston toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kansainvälistymispalveluita hyödyntäneiden yritysten näkökulmasta. Yritysten näkökulma selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn osallistui 50 yritystä, jotka ovat hyödyntäneet vähintään kahden Tean Finland -organisaation tarjoamia palveluja. Kyselyn avulla selvisi, että verkoston palvelutaso ja asiakaslähtöisyys on koettu melko hyväksi ja yritykset ovat olleet verkoston toimintaan pääasiassa tyytyväisiä. Kyselytutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että yritysten näkökulmasta Team Finlandin toiminta koetaan edelleen osittain sirpaleiseksi. Verkoston kehittämisen kannalta huomiota tulisi erityisesti kiinnittää yhteistoimintaprosessien laatuun ja siihen, miten verkoston rakenteet ja mekanismit saadaan palvelemaan entistä paremmin toimijoiden välistä yhteistyötä.
Tutkielmassa on käytetty hyvin yleistä verkostokirjallisuutta, joten se mahdollistaa teoriapohjan monipuolisen hyödyntämisen organisaatioiden välistä verkostoitunutta toimintaa tarkasteltaessa. Kyselyyn osallistui 50 yritystä, jotka ovat eri kansainvälistymisen vaiheissa toimivia sekä henkilöstön lukumäärältään hyvin vaihtelevan kokoisia yrityksiä. Tutkimuksen otanta on kattava, joten tuloksista voidaan tehdä yleistettäviä päätelmiä perusjoukosta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]