”Ei se matka niin pitkä ole, 100 g kerrallaan, kymmenen niitä on jo kilo” : onnistuminen verkkokeskustelun laihdutuspuheessa
Pulkkinen, Kaisa (2016-06-01)
Pulkkinen, Kaisa
K. Pulkkinen
01.06.2016
© 2016 Kaisa Pulkkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606022143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606022143
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tulkitsen, millaisia merkityksiä kokemusasiantuntijat rakentavat laihduttamisessa onnistumiselle. Tutkimuksen tavoitteena on tulkita verkkokeskustelun kontekstissa, miten tiede ja sen asiantuntijuus näkyvät onnistumiseen liittyvissä puhetavoissa sekä kuvata, miten kokemusasiantuntijat muokkaavat yhteiskunnallista lihavuudesta eroon pääsyyn keskittyvää terveyspuhetta. Tulkintani kuvaa Kiloklubi -painonhallintapalvelun käyttäjien verkkokeskustelua vuosien 2010–2014 aikana. Olen analysoinut tekstejä, joissa kuvataan kahden- ja kolmenkymmenen kilon laihduttamiseen liittyvää onnistumista. Aineiston analyysin välineenä käytän diskurssianalyysiä. Jäsensin onnistumiskeskustelun neljäksi tulkintarepertuaariksi. Aineistossa vallitsevassa suoritusrepertuaarissa onnistuminen ulkoistuu mitattavissa olevaan lukemaan. Kontrollirepertuaarissa onnistumista kuvataan kurinalaisuuden noudattamisena. Vartalorepertuaarissa laihduttaminen rakentuu välineeksi saada tietynlainen kehonmuoto. Tässä kohtaa tuotetaan näkemystä, joka toisintaa yhteiskunnallista vartaloihannekeskustelua. Reflektiorepertuaarissa onnistumista merkityksellistetään omasta kokemuksesta oppimisena. Tutkimuksen perusteella tiede tarjoaa puheessa keinoja päästä suoritukseen. Laihdutusaiheinen verkkokeskustelu mahdollistaa kokemusasiantuntijuuden kehittymistä, kun omiin kokemuksiin liittyvä tieto yhdistyy ammattilaisen ja muiden verkkokeskustelijoiden tarjoamaan näkemykseen. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää niin laihduttajia valmentavat kuin terveysviestintää tekevät toimijat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26782]