Ohjelmoinnin oppimisen haasteet ja ratkaisut
Körkkö, Sebastian (2016-05-12)
Körkkö, Sebastian
S. Körkkö
12.05.2016
© 2016 Sebastian Körkkö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605282035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605282035
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin oppimisen haasteet ovat johtaneet ohjelmointikurssien valtaviin keskeytysprosentteihin ja ohjelmointia pidetäänkin yhtenä haastavimmista tietojenkäsittelytieteen aihepiireistä. Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli hahmottaa, mitä ohjelmoinnin oppimisen haasteita opiskelijat kohtaavat ja löytää ratkaisuja löydettyihin ongelmiin. Haasteet olivat moninaisia ja vahvasti kognitiiviseen psykologiaan liittyviä.
Ohjelmoinnin opetus on vuosikaudet ollut perinteistä luentopainotteista opetusta. Opiskelijat eivät ole motivoituneita passiiviseen ohjelmoinnin opiskeluun. Opiskelijan motivaation puute on johtanut useisiin opiskeluhaasteisiin, jotka voidaan välttää itseohjatulla, aktiivisella ja yhteisöllistävällä ohjelmoinnin opetuksella.
Ohjelmoinnin opetus on vuosikaudet ollut perinteistä luentopainotteista opetusta. Opiskelijat eivät ole motivoituneita passiiviseen ohjelmoinnin opiskeluun. Opiskelijan motivaation puute on johtanut useisiin opiskeluhaasteisiin, jotka voidaan välttää itseohjatulla, aktiivisella ja yhteisöllistävällä ohjelmoinnin opetuksella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]