Alle kouluikäisen minäkäsityksen tukeminen tanssikasvatuksen avulla
Kallunki, Kamilla (2016-05-10)
Kallunki, Kamilla
K. Kallunki
10.05.2016
© 2016 Kamilla Kallunki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605191811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605191811
Tiivistelmä
Tanssin kautta ihminen pystyy ilmaisemaan itseään, tunteitaan ja luomaan uusia kokemuksia ja merkityssuhteita. Tässä tutkielmassa selvitän, miten minäkäsitys muodostuu ja miten tanssikasvatuksen avulla voidaan tukea lapsen minäkäsitystä. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen tavoin rakennettuna tieteellisenä tutkimuksena.
Tanssikasvatus on tanssin avulla kasvattamista sekä tanssiin ja tanssikulttuuriin kasvattamista. Se on myös liikunta- ja taidekasvatusta, joten tanssikasvatuksella on samat päämäärät ja periaatteet kuin näillä kahdella alueella. Molemmissa alueissa tavoitteena on tukea lapsen minäkäsityksen positiiviseksi muodostumista. Minäkäsitys muodostuu suhteellisen pysyväksi jo lapsuudessa, joten on tärkeää jo varhain luoda pysyvä ja positiivinen perusta sille.
Minäkäsitykseen vaikuttaa useat eri tekijät, vahvimpana ympäristö ja muut ihmiset. Kasvattajan tehtävänä on luoda ja ylläpitää positiivista ympäristöä, jossa lapsen on turvallista olla. Vertaisryhmän näkemykset ja mielipiteet sekä heiltä saatu palaute vaikuttavat myös suuresti. Muita minäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat saatu palaute, liikunnallinen ja taiteellinen tekeminen, tunteiden ilmaisun mahdollisuus, tekemisen kautta syntyneet tuntemukset sekä tuntemuksista syntyneet onnistumisen ja pätevyydenkokemukset. Tanssikasvatuksen avulla on siis mahdollista tukea lapsen minä-käsitystä näiden tekijöiden kautta.
Tanssikasvatus on tanssin avulla kasvattamista sekä tanssiin ja tanssikulttuuriin kasvattamista. Se on myös liikunta- ja taidekasvatusta, joten tanssikasvatuksella on samat päämäärät ja periaatteet kuin näillä kahdella alueella. Molemmissa alueissa tavoitteena on tukea lapsen minäkäsityksen positiiviseksi muodostumista. Minäkäsitys muodostuu suhteellisen pysyväksi jo lapsuudessa, joten on tärkeää jo varhain luoda pysyvä ja positiivinen perusta sille.
Minäkäsitykseen vaikuttaa useat eri tekijät, vahvimpana ympäristö ja muut ihmiset. Kasvattajan tehtävänä on luoda ja ylläpitää positiivista ympäristöä, jossa lapsen on turvallista olla. Vertaisryhmän näkemykset ja mielipiteet sekä heiltä saatu palaute vaikuttavat myös suuresti. Muita minäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat saatu palaute, liikunnallinen ja taiteellinen tekeminen, tunteiden ilmaisun mahdollisuus, tekemisen kautta syntyneet tuntemukset sekä tuntemuksista syntyneet onnistumisen ja pätevyydenkokemukset. Tanssikasvatuksen avulla on siis mahdollista tukea lapsen minä-käsitystä näiden tekijöiden kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]