The teacher effect in quality ecec : a review into the concept of quality in four research journals in 2010–2016
Nortunen, Terhi (2016-11-21)
Nortunen, Terhi
T. Nortunen
21.11.2016
© 2016 Terhi Nortunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611253114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611253114
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain uudistus vaikuttaa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien vastuuseen, osaamistarpeisiin ja työhyvinvointiin. Uudistuksen aikaan vallinneen laatukäsityksen hahmottamiseksi, tarkastellaan tutkielmassa laadun määritelmää viime aikaisessa kansainvälisessä tutkimuksessa erityisesti opettajan osaamisen merkityksen näkökulmasta. Tutkielma on kirjoitettu artikkelimuotoon. Tutkimukseen sovellettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää ja kuvattiin dokumentoidun prosessin vaiheet. Tuloksissa esiteltiin laadun määritelmät neljään näkökulmaan jaettuna, joista jokaisessa opettajalla on keskeinen rooli: 1. Opetuksen järjestämisen näkökulma: minkälainen opetusohjelma ja opetuksen järjestäjä on? 2. Oppimistulosten näkökulma: minkälaisia taitoja lapset oppivat? 3. Lasten elämänlaadun näkökulma: miten lapset kokevat varhaiskasvatuksen? 4. Merkityksen antamisen näkökulma: millaisia merkityksiä lapset saavat varhaiskasvatuksen tilanteissa? Tulokset osoittivat, että opettajien pedagoginen osaaminen vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun laatu-käsitteen näkökulmasta riippumatta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37125]