Sukupuolittuneisuus koulussa ja koulun kuvataidekasvatuksessa
Nokela, Hilla (2016-04-29)
Nokela, Hilla
H. Nokela
29.04.2016
© 2016 Hilla Nokela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605041617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605041617
Tiivistelmä
Sukupuoli on läsnä jokapäiväisessä elämässämme, sekä myös koulussa, jossa eri lähtökohdista tulevat toimijat tuovat päivittäin omat sukupuoleen kohdistuvat arvonsa ja stereotypiansa väistämättä mukanaan. Tätä tutkielmaa onkin ohjannut oletus siitä, että sukupuolelle yhteiskunnallisesti rakentuneilla arvoilla on erityistä merkitystä koulussa, joissa nämä kyseiset stereotypiat ovat helposti toistettavissa, mikä puolestaan on esteenä tasa-arvokasvatuksen tavoitteiden toteutumiselle. Samat lainalaisuudet pätevät kaikessa koulukulttuurissa sekä jokaisella oppitunnilla, joista tässä tutkielmassa olen kiinnittänyt huomiota kuvataiteen oppitunteihin.
Tutkielmani tavoitteena on siis selvittää, miten sukupuoli ja sille asetetut roolit sekä ihanteet näkyvät koulussa ja koulun kuvataidekasvatuksessa. Tutkielmassani pyrin tekemään näkyväksi aikaisempien tutkimusten avulla erilaisia sukupuolittavia toimintatapoja ja sukupuoleen sekä sen ilmaisemiseen liittyviä ongelmia, joita ovat esimerkiksi arkipäiväisessä elämässämme toistuvien stereotyyppisten toimintatapojen kautta itsestään selviksi muodostuneet sukupuoliroolit. Näiden pohdintojen pohjalta olen laatinut tutkimuskysymykset seuraavasti: 1. Millä tavalla koulu ja kuvataideopetus näyttäytyvät sukupuolittuneina aikaisemman tutkimuksen valossa? 2. Miten sukupuolelle asetetut roolit ja ihanteet ilmenevät koulussa ja kuvataideopetuksessa?
Paitsi että haluan tutkielmassani tehdä näkyväksi ongelmia, haluan myös nostaa esille erilaisia ratkaisuja niiden poistamiseksi. Siksi tämän tutkielman tekeminen on minulle sekä tutkimusprosessi, että myös matka stereotypioista vapaaseen opettajuuteen. Kun tavoitteenani on tulevaisuudessa pyrkiä edistämään tasa-arvoa ihmisten ja sukupuolten välillä, on hyvä olla tietoinen sen tiellä olevista esteistä, sekä erilaisista keinoista niiden ylittämiseksi.
Tutkielmani tavoitteena on siis selvittää, miten sukupuoli ja sille asetetut roolit sekä ihanteet näkyvät koulussa ja koulun kuvataidekasvatuksessa. Tutkielmassani pyrin tekemään näkyväksi aikaisempien tutkimusten avulla erilaisia sukupuolittavia toimintatapoja ja sukupuoleen sekä sen ilmaisemiseen liittyviä ongelmia, joita ovat esimerkiksi arkipäiväisessä elämässämme toistuvien stereotyyppisten toimintatapojen kautta itsestään selviksi muodostuneet sukupuoliroolit. Näiden pohdintojen pohjalta olen laatinut tutkimuskysymykset seuraavasti: 1. Millä tavalla koulu ja kuvataideopetus näyttäytyvät sukupuolittuneina aikaisemman tutkimuksen valossa? 2. Miten sukupuolelle asetetut roolit ja ihanteet ilmenevät koulussa ja kuvataideopetuksessa?
Paitsi että haluan tutkielmassani tehdä näkyväksi ongelmia, haluan myös nostaa esille erilaisia ratkaisuja niiden poistamiseksi. Siksi tämän tutkielman tekeminen on minulle sekä tutkimusprosessi, että myös matka stereotypioista vapaaseen opettajuuteen. Kun tavoitteenani on tulevaisuudessa pyrkiä edistämään tasa-arvoa ihmisten ja sukupuolten välillä, on hyvä olla tietoinen sen tiellä olevista esteistä, sekä erilaisista keinoista niiden ylittämiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]