”Ja nyt hypätään suoraan ensimmäiseen koulupäivään” : esi- ja alkuopetusikäisten lasten koulukäsityksiä lasten omissa saduissa
Matkaselkä, Tanja (2016-03-10)
Matkaselkä, Tanja
T. Matkaselkä
10.03.2016
© 2016 Tanja Matkaselkä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603111300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603111300
Tiivistelmä
Koulun aloittamista on tutkittu Suomessa, mutta näissä tutkimuksissa ei ole juurikaan huomioitu lasten näkökulmaa. Jokaisella lapsella on ainutkertaisia ja tärkeitä mielipiteitä ja käsityksiä koulumaailmasta. Lasta osallistavalla menetelmällä tämä hiljainen tieto tuodaan esiin. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena on saada uutta ymmärrystä siitä, (1) Millaisia koulukäsityksiä esi- ja alkuopetusikäisten lasten omissa saduista nousee esiin sekä (2) Millaisia toiveita lapset esittävät koulua kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lapsuutta tutkimuksen kohteena, johon koko tutkimus pohjautuu. Lapsen maailmaan tutustutaan ensin osallisuuden kautta, josta yksi toimintamalli on sadutusmenetelmä. Lapsen koulun aloittamisen nivelvaiheeseen liittyviä kehityshaasteita tuodaan esiin erilaisten kontekstien kohdatessa siirryttäessä esiopetuksesta perusopetukseen.
Tutkielman metodologisena lähtökohtana on kerronnallisen ja lapsinäkökulmaisen tutkimuksen yhdistelmä, joka mahdollistaa lapsen äänen kuulemisen. Aineisto kerättiin kolmelta esi- ja alkuopetusikäiseltä lapselta sadutusmenetelmän avulla muutamalla sadutuskerralla. Lapsi sai kertoa haluamiaan kouluaiheisia satuja sekä piirtää sadun unelmien koulustaan. Sadut kirjattiin juuri sellaisina ylös kuin ne kerrottiin. Analyysin lähtökohtana käytetään narratiivien analyysiä, jolloin huomio kohdennetaan satujen luokitteluun teemojen pohjalta.
Tutkimustulosten mukaan koulu näyttäytyy ensinnäkin hyvin realistiselta, fyysisen ympäristön kuvailuna, jossa oli mukana myös mielikuvitusta. Toiseksi koulun arki tulee esiin siellä tapahtuvan toiminnan ja osallistumisen kautta oppituntien ja yhteisten retkien muodossa. Kolmanneksi koulumaailmaan kuuluu kaverien ja ystävien läsnäolo. Unelmat koulua kohtaan toivat esiin vapauden tematiikkaa, toiveita fyysisen ympäristön värikkyydestä sekä herkkuja osana koulun arkea.
Eettiset lähtökohdat seuraavat tutkimuksen jokaista vaihetta. Tutkijana teen tulkintani lapsen saduista. Tutkimuksessa käsittellään kolmen lapsen koulusatuja, joten tutkimustulokset ovat yksilöllisiä ja ainutkertaisia. Tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muiden lasten satuihin. Ne auttavat kuitenkin tiedostamaan lasten näkemyksiä, joita voi hyödyntää esi- ja alkuopetuksen arjessa sekä siirtymävaiheissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lapsuutta tutkimuksen kohteena, johon koko tutkimus pohjautuu. Lapsen maailmaan tutustutaan ensin osallisuuden kautta, josta yksi toimintamalli on sadutusmenetelmä. Lapsen koulun aloittamisen nivelvaiheeseen liittyviä kehityshaasteita tuodaan esiin erilaisten kontekstien kohdatessa siirryttäessä esiopetuksesta perusopetukseen.
Tutkielman metodologisena lähtökohtana on kerronnallisen ja lapsinäkökulmaisen tutkimuksen yhdistelmä, joka mahdollistaa lapsen äänen kuulemisen. Aineisto kerättiin kolmelta esi- ja alkuopetusikäiseltä lapselta sadutusmenetelmän avulla muutamalla sadutuskerralla. Lapsi sai kertoa haluamiaan kouluaiheisia satuja sekä piirtää sadun unelmien koulustaan. Sadut kirjattiin juuri sellaisina ylös kuin ne kerrottiin. Analyysin lähtökohtana käytetään narratiivien analyysiä, jolloin huomio kohdennetaan satujen luokitteluun teemojen pohjalta.
Tutkimustulosten mukaan koulu näyttäytyy ensinnäkin hyvin realistiselta, fyysisen ympäristön kuvailuna, jossa oli mukana myös mielikuvitusta. Toiseksi koulun arki tulee esiin siellä tapahtuvan toiminnan ja osallistumisen kautta oppituntien ja yhteisten retkien muodossa. Kolmanneksi koulumaailmaan kuuluu kaverien ja ystävien läsnäolo. Unelmat koulua kohtaan toivat esiin vapauden tematiikkaa, toiveita fyysisen ympäristön värikkyydestä sekä herkkuja osana koulun arkea.
Eettiset lähtökohdat seuraavat tutkimuksen jokaista vaihetta. Tutkijana teen tulkintani lapsen saduista. Tutkimuksessa käsittellään kolmen lapsen koulusatuja, joten tutkimustulokset ovat yksilöllisiä ja ainutkertaisia. Tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muiden lasten satuihin. Ne auttavat kuitenkin tiedostamaan lasten näkemyksiä, joita voi hyödyntää esi- ja alkuopetuksen arjessa sekä siirtymävaiheissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29959]