Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Haastavat opiskelijaohjaustilanteet

Karjalainen, Kati (2016-12-21)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201701031003.pdf (554.7Kt)
nbnfioulu-201701031003_pdfa_report.xml (171.7Kt)
nbnfioulu-201701031003_mods.xml (11.26Kt)
nbnfioulu-201701031003_solr.xml (25.56Kt)
Lataukset: 


Karjalainen, Kati
K. Karjalainen
21.12.2016
© 2016 Kati Karjalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701031003
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvailla haastavia opiskelijaohjaustilanteita terveysalan opettajaohjaajan, opiskelijaohjaajan ja opiskelijan näkökulmista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa haastavista opiskelijaohjaustilanteista ilmiönä opiskelijaohjauksen kehittämiseksi. Tähän kirjallisuuskatsaukseen tutkimuksia haettiin Cinahl, Medline (Ovid), Scopus ja Medic tietokannoista ja aikarajaus tehtiin vuosien 2006–2016 välille. Sisäänotto kriteerinä olivat tutkimukset, jotka kuvasivat terveysalan opettajan, opiskelijan ja ohjaajan käsityksiä tai kokemuksia haastavista opiskelijaohjaus tilanteista. Lisäksi sisäänottokriteereinä olivat englannin tai suomen kieli, kokotekstin saatavuus ja tutkimuksen vertaisarviointi. Haku tuotti kaikkiaan 321 tutkimusartikkelia, joista sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella lopulliseksi aineistoksi muodostui kahdeksan tutkimusartikkelia. Löydetty kirjallisuuskatsausaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tässä laadullisessa kirjallisuuskatsauksessa terveysalan opettaja- ja opiskelijaohjaajat sekä opiskelijat kuvailivat haastavia opiskelijaohjaustilanteita yhdenmukaisesti. Haastavia opiskelijaohjaustilanteita kuvailtiin opiskelijoiden ominaisuuksien tai esitettyjen toimintatapojen kautta. Opiskelijoilla kuvailtiin olevan valmistautumattomia kliiniseen harjoitteluun ja heillä oli heikko motivaatio. Ongelmia kuvailtiin olevan sekä tiedon omaksumisessa, että sen soveltamisessa ja heiltä puuttui itseohjautuvuus ja kyky tehdä itsearviointia. Opiskelijoilla oli myös vaikeutta kommunikoinnissa ja heillä esiintyi epäammattimaista käytöstä. Haastaviin opiskelijaohjaustilanteisiin liittyi myös opiskelijaohjaajien omia kokemuksia liittyen ohjaajana toimimiseen. Ohjaajat kokivat kielteisiä tuntemuksia opiskelijaohjauksen aikana. He myös ilmaisivat tarvitsevansa tukea ohjaukseensa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen