Asiantuntijuuden kehittäminen virtuaaliorganisaatioissa : laadullinen tutkimus neljän suomalaisen IT-palveluyrityksen kontekstissa
Tast, Suvi (2016-12-01)
Tast, Suvi
S. Tast
01.12.2016
© 2016 Suvi Tast. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612023175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612023175
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee asiantuntijuuden kehittymistä virtuaaliorganisaatioissa Suomalaisten IT-palveluyritysten kontekstissa. Asiantuntijuuteen liitetään vahvasti itseohjautuvuus, itsesäätely, hyvä ongelmanratkaisukyky ja syvällinen osaaminen tietyllä aihealueella. Maantieteellisesti hajautetussa virtuaaliorganisaatiossa työskentely tuo oman haasteensa asiantuntijuuden kehittymiselle ja yhteisölliselle oppimiselle. Yhteisöllinen oppiminen nähdään työelämässä osana asiantuntijuuden kehittämistä.
Tutkielman alussa esitetään asiantuntijuuteen ja siihen liittyvien ominaisuuksien teoreettinen viitekehys. Tutkielman empiirisen osion aineisto on kerätty kevään 2016 aikana. Aineisto koostuu Oulun seudulla toimivan IT-palveluyrityksen perustaneen toimitusjohtajan haastattelusta ja laadullisesta lomakekyselystä, jonka vastaajat työskentelevät asiantuntijoina Suomessa toimivissa IT-palveluyrityksissä. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan asiantuntijoiden kehittymiseen ja oppimiseen liittyviä tekijöitä niin aineiston kuin aiemman kirjallisuuden perusteella, sekä löytämään mahdollisia keinoja edistää asiantuntijuuden kehittymistä ja yhteisöllistä oppimista virtuaaliorganisaatioissa, huomioiden sekä työntekijöiden että yrityksen johdon näkökulman kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksissa korostuu tiimin jäsenten keskinäinen luottamus yhteisöllisen ongelmanratkaisun ja tehtävän suorittamisen onnistumiseksi, sekä esimieheltä vaadittavaa luottamusta työntekijöitä kohtaan. Kommunikaatio virtuaaliorganisaatiossa ei ole helppoa — kommunikoinnin onnistumiseksi keskinäinen luottamus nousee merkittäväksi tekijäksi. Lisäksi esitetään IT-alan ketterien menetelmien projektinhallinnan viitekehys yhteisöllisen oppimisen kontekstissa ja kuinka sitä voi hyödyntää yhteisöllisen oppimisen välineenä virtuaaliorganisaatiossa.
Tutkielman alussa esitetään asiantuntijuuteen ja siihen liittyvien ominaisuuksien teoreettinen viitekehys. Tutkielman empiirisen osion aineisto on kerätty kevään 2016 aikana. Aineisto koostuu Oulun seudulla toimivan IT-palveluyrityksen perustaneen toimitusjohtajan haastattelusta ja laadullisesta lomakekyselystä, jonka vastaajat työskentelevät asiantuntijoina Suomessa toimivissa IT-palveluyrityksissä. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan asiantuntijoiden kehittymiseen ja oppimiseen liittyviä tekijöitä niin aineiston kuin aiemman kirjallisuuden perusteella, sekä löytämään mahdollisia keinoja edistää asiantuntijuuden kehittymistä ja yhteisöllistä oppimista virtuaaliorganisaatioissa, huomioiden sekä työntekijöiden että yrityksen johdon näkökulman kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksissa korostuu tiimin jäsenten keskinäinen luottamus yhteisöllisen ongelmanratkaisun ja tehtävän suorittamisen onnistumiseksi, sekä esimieheltä vaadittavaa luottamusta työntekijöitä kohtaan. Kommunikaatio virtuaaliorganisaatiossa ei ole helppoa — kommunikoinnin onnistumiseksi keskinäinen luottamus nousee merkittäväksi tekijäksi. Lisäksi esitetään IT-alan ketterien menetelmien projektinhallinnan viitekehys yhteisöllisen oppimisen kontekstissa ja kuinka sitä voi hyödyntää yhteisöllisen oppimisen välineenä virtuaaliorganisaatiossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]