Opettaja-oppilasvuorovaikutus ja siihen liittyvät tunteet koulun informaalissa ja formaalissa ympäristössä 6- ja 8-luokkalaisten kuvaamana
Kivari, Anna-Mari (2016-04-07)
Kivari, Anna-Mari
A.-M. Kivari
07.04.2016
© 2016 Anna-Mari Kivari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604091442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604091442
Tiivistelmä
Aikaisemman tutkimuksen perusteella toimiva opettaja-oppilasvuorovaikutus tukee oppilaan kehitystä ja kasvua. Vuorovaikutuksen laatu on yhteydessä oppilaan oppimiseen liittyviin asenteisiin ja oppimistuloksiin. Säännöllinen, lämmin ja huomioiva opettaja-oppilasvuorovaikutus tukee oppilaan kasvua ja kehitystä. Myös oppilaan sosiaaliset taidot ja vertaisvuorovaikutus hyötyvät laadukkaasta opettaja-oppilassuhteesta.
Tunteet ovat erottamaton osa vuorovaikutusta. Opettajat ja oppilaat kokevat kouluympäristössä monenlaisia akateemisia tunteita. Akateemiset tunteet vaikuttavat oppilaiden saavutusten lisäksi myös subjektiiviseen hyvinvointiin. Akateemisilla tunteilla on keskeinen rooli sekä opettajan ja oppilaan että oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat kuvaavat opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta luokkahuoneessa ja välitunnilla. Lisäksi tutkimuksen kohteena olivat opettaja-oppilasvuorovaikutukseen liitetyt tunteet.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen eri puolella Suomea sijaitsevan koulun kuudennen ja kahdeksannen luokan oppilailta (n=167). Instrumenttina käytettiin kirjallista kuvapohdintatehtävää. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Oppilaat kuvasivat monipuolisesti erilaisia koulun arjen tilanteita. Vuorovaikutustilanteet liittyivät kolmeen opettajan antaman tuen pääluokkaan, joita olivat 1) tunnetuki, 2) ryhmän organisointi ja 3) ohjauksellinen tuki. Tunnetuki painottui informaaleissa opettaja-oppilasvuorovaikutusepisodeissa ja ohjauksellinen tuki painottui formaaleissa tilanteissa. Tunnetuki liittyi erilaisiin ongelmatilanteisiin, informaaliin keskusteluun ja ristiriitojen käsittelyyn. Ryhmän organisointi liittyi puhutteluun, työrauhaan ja oppimisen suunnitteluun. Ohjauksellinen tuki liittyi opettamiseen ja palautteen antamiseen.
Oppilaat kuvasivat runsaasti erilaisia tunteita opettaja-oppilasvuorovaikutusepisodeihin liittyen. Tunteita kuvattiin oppilaan ja opettajan kokemana. Useimmin mainitut tunteet olivat toivo, tyytyväisyys, ärtymys, ilo ja ahdistus. Negatiivisia tunteita kuvattiin hieman useammin kuin positiivisia.
Tunteet ovat erottamaton osa vuorovaikutusta. Opettajat ja oppilaat kokevat kouluympäristössä monenlaisia akateemisia tunteita. Akateemiset tunteet vaikuttavat oppilaiden saavutusten lisäksi myös subjektiiviseen hyvinvointiin. Akateemisilla tunteilla on keskeinen rooli sekä opettajan ja oppilaan että oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat kuvaavat opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta luokkahuoneessa ja välitunnilla. Lisäksi tutkimuksen kohteena olivat opettaja-oppilasvuorovaikutukseen liitetyt tunteet.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen eri puolella Suomea sijaitsevan koulun kuudennen ja kahdeksannen luokan oppilailta (n=167). Instrumenttina käytettiin kirjallista kuvapohdintatehtävää. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Oppilaat kuvasivat monipuolisesti erilaisia koulun arjen tilanteita. Vuorovaikutustilanteet liittyivät kolmeen opettajan antaman tuen pääluokkaan, joita olivat 1) tunnetuki, 2) ryhmän organisointi ja 3) ohjauksellinen tuki. Tunnetuki painottui informaaleissa opettaja-oppilasvuorovaikutusepisodeissa ja ohjauksellinen tuki painottui formaaleissa tilanteissa. Tunnetuki liittyi erilaisiin ongelmatilanteisiin, informaaliin keskusteluun ja ristiriitojen käsittelyyn. Ryhmän organisointi liittyi puhutteluun, työrauhaan ja oppimisen suunnitteluun. Ohjauksellinen tuki liittyi opettamiseen ja palautteen antamiseen.
Oppilaat kuvasivat runsaasti erilaisia tunteita opettaja-oppilasvuorovaikutusepisodeihin liittyen. Tunteita kuvattiin oppilaan ja opettajan kokemana. Useimmin mainitut tunteet olivat toivo, tyytyväisyys, ärtymys, ilo ja ahdistus. Negatiivisia tunteita kuvattiin hieman useammin kuin positiivisia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]