Taidekäsitys ja sen merkitys varhaisiän taidekasvatuksessa
Jälkö, Marja (2016-05-10)
Jälkö, Marja
M. Jälkö
10.05.2016
© 2016 Marja Jälkö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605191813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605191813
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä olen tutkinut taidekasvatusta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja ennen kaikkea kiinnostukseni kohteena on ollut taidekasvatusta määrittävä taidekäsitys. Aineistona olen käyttänyt suomalaista varhaiskasvatusta ohjaavia valtakunnallisia asiakirjoja sekä aiemmin julkaistua tieteellistä kirjallisuutta. Keräämäni aineiston avulla olen pyrkinyt rakentamaan kuvaa taiteesta ilmiönä sekä didaktisesta että kasvatusfilosofisesta näkökulmasta. Tutkimuksen olen toteuttanut integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston kriittisen tarkastelun kautta olen pyrkinyt tuomaan esille myös taidekasvatukseen liittyviä ongelmakohtia.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mikä on käsitteen taide merkitys varhaisiän taidekasvatuksen kontekstissa?
2. Mitä on varhaisiän taidekasvatus?
3. Mihin varhaisiän taidekasvatus tähtää?
Tutkimustulokseni osoittavat, että varhaiskasvatuksen kontekstissa taidekäsitys muotoutuu vuorovaikutukselliseksi tunnekasvatukseksi kasvatusfilosofi John Deweyn esteettiseen kokemiseen perustuvaa taidekäsitystä mukaellen. Taidekasvatus puolestaan on luonteeltaan orientoivaa eli taiteellisesti yleissivistävää toimintaa, joka taidekäsityksen mukaisesti tähtää ennen kaikkea esteettiseen kokemiseen ja havainnointiin. Taidekasvatuksen toteutus päiväkotiympäristössä riippuu lopulta täysin kasvattajan omasta taidenäkemyksestä. Tämän työn tarkoituksena on tehdä näkyväksi taiteen sosiokonstruktiivista luonnetta antaen näin ollen edellytyksiä taiteen näkökulmasta tarkoituksenmukaisempaan taidekasvatuksen toteutukseen.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mikä on käsitteen taide merkitys varhaisiän taidekasvatuksen kontekstissa?
2. Mitä on varhaisiän taidekasvatus?
3. Mihin varhaisiän taidekasvatus tähtää?
Tutkimustulokseni osoittavat, että varhaiskasvatuksen kontekstissa taidekäsitys muotoutuu vuorovaikutukselliseksi tunnekasvatukseksi kasvatusfilosofi John Deweyn esteettiseen kokemiseen perustuvaa taidekäsitystä mukaellen. Taidekasvatus puolestaan on luonteeltaan orientoivaa eli taiteellisesti yleissivistävää toimintaa, joka taidekäsityksen mukaisesti tähtää ennen kaikkea esteettiseen kokemiseen ja havainnointiin. Taidekasvatuksen toteutus päiväkotiympäristössä riippuu lopulta täysin kasvattajan omasta taidenäkemyksestä. Tämän työn tarkoituksena on tehdä näkyväksi taiteen sosiokonstruktiivista luonnetta antaen näin ollen edellytyksiä taiteen näkökulmasta tarkoituksenmukaisempaan taidekasvatuksen toteutukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30036]