Ensimmäisen asteen yhtälön ratkaiseminen algebrallisesti
Isopahkala, Anna-Helena (2016-12-20)
Isopahkala, Anna-Helena
A.-H. Isopahkala
20.12.2016
© 2016 Anna-Helena Isopahkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612223339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201612223339
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on ollut tuottaa ajanmukaista ja oppilaan ajattelua tukevaa oppimateriaalia Lukion 2. kurssin avoimeen oppikirjaan: Lausekkeet ja yhtälöt. Oppikirja tehdään kahdeksan opiskelijan Gradu-ryhmässä, ja ryhmän kesken kirjan sisällöt on jaoteltu osiin. Tämän tutkielman aiheena on ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisu algebrallisesti. Opetussuunnitelmasta oppimateriaalin sisältöön kuuluvat yhtälöiden algebrallinen ratkaiseminen, ongelmien muotoileminen yhtälöiksi sekä ratkaisujen tulkinta ja arvioiminen.
Oppimateriaalin lisäksi tutkielmassa on perusteluosa, jossa kerrotaan oppimateriaalin tavoitteista ja niiden toteutumisesta. Tavoitteet koostuvat opetussuunnitelman tavoitteista, yhteisistä muiden oppikirjan tekijöiden kanssa sovituista tavoitteista sekä didaktiseen kirjallisuuteen pohjautuvista tavoitteista. Tavoitteet ovat suurimmaksi osaksi sellaisia, joilla pyritään kehittämään oppilaan matemaattista ajattelua. Didaktisten tutkimustiedon pohjalta luodaan sellaiset tehtävätyypit ja lähestymistavat, jotka tukevat yhtälönratkaisun käsitteellistä ymmärtämistä ja kehittävät oppilaan yhtälönratkaisutaitoa.
Nykyajan haasteet liittyvät matematiikan osalta teknologian kehitykseen ja uusien innovaatioiden keksimiseen. Pelkkä laskurutiini ei riitä, vaan opiskelijoiden tulisi saada sellaisia kokemuksia, jotka kehittävät aitoja matemaattisia ajattelutapoja, ja joita he tulevat käyttämään myös koulun ulkopuolella. Niinpä perusteluosassa pohditaan muun muassa konseptuaalisen ja proseduraalisen tiedon merkitystä yhtälönratkaisussa, sekä yhtälönratkaisun käsitteellistä ymmärtämistä korostamalla oppilaan omaa ajattelua.
Oppimateriaalin lisäksi tutkielmassa on perusteluosa, jossa kerrotaan oppimateriaalin tavoitteista ja niiden toteutumisesta. Tavoitteet koostuvat opetussuunnitelman tavoitteista, yhteisistä muiden oppikirjan tekijöiden kanssa sovituista tavoitteista sekä didaktiseen kirjallisuuteen pohjautuvista tavoitteista. Tavoitteet ovat suurimmaksi osaksi sellaisia, joilla pyritään kehittämään oppilaan matemaattista ajattelua. Didaktisten tutkimustiedon pohjalta luodaan sellaiset tehtävätyypit ja lähestymistavat, jotka tukevat yhtälönratkaisun käsitteellistä ymmärtämistä ja kehittävät oppilaan yhtälönratkaisutaitoa.
Nykyajan haasteet liittyvät matematiikan osalta teknologian kehitykseen ja uusien innovaatioiden keksimiseen. Pelkkä laskurutiini ei riitä, vaan opiskelijoiden tulisi saada sellaisia kokemuksia, jotka kehittävät aitoja matemaattisia ajattelutapoja, ja joita he tulevat käyttämään myös koulun ulkopuolella. Niinpä perusteluosassa pohditaan muun muassa konseptuaalisen ja proseduraalisen tiedon merkitystä yhtälönratkaisussa, sekä yhtälönratkaisun käsitteellistä ymmärtämistä korostamalla oppilaan omaa ajattelua.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]