Koettu autonomia teknologiatuetussa liikunnanopetuksessa
Junttila, Joonas (2016-11-10)
Junttila, Joonas
J. Junttila
10.11.2016
© 2016 Joonas Junttila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611113015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611113015
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää syitä oppilaiden liikuntamotivaatioon liikuntatunneilla ja koulun ulkopuolella. Motivaation näkökulmasta keskityttiin itsemääräämisteoriassa esitettyyn koetun autonomian psykologiseen perustarpeeseen. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus saada tietoa autonomian tunteen tukemisen vaikutuksesta fyysiseen aktiivisuuteen. Teknologisia laitteita ja sovelluksia hyödynnettiin liikunnanopetuksen tukena.
Tutkimus toteutettiin pohjoissuomalaisen koulun viidennen luokan liikuntatunneilla. Oppilaat saivat oppitunneilla ja niiden suunnittelussa korostetusti valinnan mahdollisuuksia muun muassa suorituksiin, lajeihin, peleihin, leikkeihin ja liikuntatunnin ajankäyttöön liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin viidessä ryhmähaastattelussa ja analysoitiin fenomenologiseen lähestymistapaan sopivalla Van Kaamin metodilla.
Tuloksista kävi ilmi, että oppilaat liikkuivat mieluiten mukavien ja hauskojen lajien parissa. Teknologia koettiin mukavana lisänä liikuntatunneilla. Tavoitteen asettaminen, joka toteutettiin teknologian avulla, koettiin hyvänä motivaatiokannustimena. Liikuntatuntien suunnittelulla ei koettu olevan vaikutusta vapaa-ajan aktiivisuuteen. Aktiivisuusmittari toimi osalle oppilaista vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuuteen kannustavana laitteena. Tutkimuksen tulokset ovat heikosti yleistettävissä muihin tutkimuksiin tai konteksteihin, mutta tutkimustapaa voidaan soveltaa muun muassa muihin oppiaineisiin.
Tutkimus toteutettiin pohjoissuomalaisen koulun viidennen luokan liikuntatunneilla. Oppilaat saivat oppitunneilla ja niiden suunnittelussa korostetusti valinnan mahdollisuuksia muun muassa suorituksiin, lajeihin, peleihin, leikkeihin ja liikuntatunnin ajankäyttöön liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin viidessä ryhmähaastattelussa ja analysoitiin fenomenologiseen lähestymistapaan sopivalla Van Kaamin metodilla.
Tuloksista kävi ilmi, että oppilaat liikkuivat mieluiten mukavien ja hauskojen lajien parissa. Teknologia koettiin mukavana lisänä liikuntatunneilla. Tavoitteen asettaminen, joka toteutettiin teknologian avulla, koettiin hyvänä motivaatiokannustimena. Liikuntatuntien suunnittelulla ei koettu olevan vaikutusta vapaa-ajan aktiivisuuteen. Aktiivisuusmittari toimi osalle oppilaista vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuuteen kannustavana laitteena. Tutkimuksen tulokset ovat heikosti yleistettävissä muihin tutkimuksiin tai konteksteihin, mutta tutkimustapaa voidaan soveltaa muun muassa muihin oppiaineisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]