Tapaustutkimus Joonaksen inkluusiosta
Parpala, Mira (2016-11-10)
Parpala, Mira
M. Parpala
10.11.2016
© 2016 Mira Parpala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611163056
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, mitä asioita Downin oireyhtymään liittyy sekä mitä tarkoitetaan käsitteillä inkluusio ja siihen liittyvä kolmiportainen tuki. Tässä tutkimuksessa selvitän, kuinka Down-oppilaan inkluusio on onnistunut ja mitä se on edellyttänyt. Lisäksi selvitän inkluusion vaikutusta luokanopettajan työhön.
Tämä tapaustutkimukseni koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisestä osiosta. Teoriaosuudessa määrittelen tutkimukseni kannalta keskeisimmät käsitteet, joita ovat inkluusio, kolmiportainen tuki sekä Downin oireyhtymä. Lisäksi pohdin, mitä hyötyä inkluusiosta on siihen osallistuville tahoille ja mitä edellytyksiä inkluusion onnistumisella on. Empiirisessä osiossa tutkin yhden Down-oppilaan inkluusiota. Tutkin, inkluusion vaikutusta sekä sitä, mitä inkluusio on edellyttänyt. Lisäksi tutkin inkluusion tuomaa muutosta luokanopettajan työhön. Tutkimusaineistoni keräsin haastatteluilla, kyselyllä ja havainnoinnilla. Aineistonanalysoinnin toteutin sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineistoni keräsin keväällä 2016 eräässä suuressa inkluusiokoulussa. Aineistosta selvisi, että kyseisen Down-oppilaan inkluusio on ollut onnistunutta. Inkluusiosta oli ollut hyötyä niin inkluusio-oppilaalle itselleen kuin muillekin inkluusioon osallistuneille. Onnistuakseen inkluusio oli vaatinut suuren määrän erilaisia resursseja sekä huomattavasti eriyttämistä. Yhdeksi inkluusion onnistumiseen vaikuttavaksi tekijäksi valikoitui oma ohjaaja. Tutkimukseen osallistunut luokanopettaja ei kokenut inkluusion juurikaan lisäävän työmäärää, vaikkakin inkluusio edellytti yhteistyötä ja eriyttämistä.
Tutkimukseni tulokset eivät ole empiirisesti yleistettävissä, koska tutkimukseni on tapaustutkimus. Kuitenkin tutkimukseni antaa suuntaa erityisen tuen oppilaan inkluusiosta ja sen onnistumisen edellytyksistä. Toivon, että tämä työ kannustaa luokanopettajia kokeilemaan inklusiivisen luokan opettamista sekä rohkaisee erityisen tuen oppilaiden vanhempia taistelemaan inkluusion puolesta.
Tämä tapaustutkimukseni koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisestä osiosta. Teoriaosuudessa määrittelen tutkimukseni kannalta keskeisimmät käsitteet, joita ovat inkluusio, kolmiportainen tuki sekä Downin oireyhtymä. Lisäksi pohdin, mitä hyötyä inkluusiosta on siihen osallistuville tahoille ja mitä edellytyksiä inkluusion onnistumisella on. Empiirisessä osiossa tutkin yhden Down-oppilaan inkluusiota. Tutkin, inkluusion vaikutusta sekä sitä, mitä inkluusio on edellyttänyt. Lisäksi tutkin inkluusion tuomaa muutosta luokanopettajan työhön. Tutkimusaineistoni keräsin haastatteluilla, kyselyllä ja havainnoinnilla. Aineistonanalysoinnin toteutin sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineistoni keräsin keväällä 2016 eräässä suuressa inkluusiokoulussa. Aineistosta selvisi, että kyseisen Down-oppilaan inkluusio on ollut onnistunutta. Inkluusiosta oli ollut hyötyä niin inkluusio-oppilaalle itselleen kuin muillekin inkluusioon osallistuneille. Onnistuakseen inkluusio oli vaatinut suuren määrän erilaisia resursseja sekä huomattavasti eriyttämistä. Yhdeksi inkluusion onnistumiseen vaikuttavaksi tekijäksi valikoitui oma ohjaaja. Tutkimukseen osallistunut luokanopettaja ei kokenut inkluusion juurikaan lisäävän työmäärää, vaikkakin inkluusio edellytti yhteistyötä ja eriyttämistä.
Tutkimukseni tulokset eivät ole empiirisesti yleistettävissä, koska tutkimukseni on tapaustutkimus. Kuitenkin tutkimukseni antaa suuntaa erityisen tuen oppilaan inkluusiosta ja sen onnistumisen edellytyksistä. Toivon, että tämä työ kannustaa luokanopettajia kokeilemaan inklusiivisen luokan opettamista sekä rohkaisee erityisen tuen oppilaiden vanhempia taistelemaan inkluusion puolesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]