Liikunta ADHD-oppilaan koulunkäynnin tukena
Hautajärvi, Matias (2016-12-23)
Hautajärvi, Matias
M. Hautajärvi
23.12.2016
© 2016 Matias Hautajärvi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701131089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201701131089
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa tarkasteltiin liikunnallisten menetelmien tarjoamia mahdollisuuksia ADHD-oppilaan koulunkäynnin tukena. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten erilaisia liikunnallisia menetelmiä voidaan hyödyntää ADHD-oppilaiden opetuksessa ja miten oppilas itse voi niistä hyötyä. Tutkielmassa on käytetty sekä kotimaisia että ulkomaalaisia lähteitä, joiden pohjalta on avattu tarkkaavaisuushäiriön ja ADHD:n käsitteistöä sekä käsitelty liikuntapedagogisia teoriota ja niiden soveltuvuutta ADHD-oppilaan opetukseen.
Uuden opetussuunnitelman ja yleistyvän inkluusion johdosta jokaisella opettajalla tulee olla valmiuksia kohtaamaan erilaisia oppijoita ja suunnittelemaan opetus yksilöllisesti. Liikunnallisten ja toiminnallisten opetusmentelemien roolia korostetaan uudessa opetussuunnitelmassa ja ADHD-oppilaat opiskelevat tänä päivänä useimmiten yleisopetuksen opetusryhmissä. Kehollista toimintaa sisältävien opetusmentelmien on tutkittu tehostavan oppimista ja samalla ne tarjoavat opettajalla työkalun opetuksen yksilölliseen suunnitteluun.
Liikunnallisen kuntoutuksen on tutkittu olevan tehokas kuntoutusmuoto ADHD-diagnosoiduille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan näiden kuntoutusmenetelmien hyödynnettävyyttä koulumaailmassa soveltavan liikuntakasvatuksen keinoin. Liikunnallisten kuntoutusmenetelmien hyötyjä puoltavaa tutkimustietoa on olemassa runsaasti, mutta menetelmien tehokas ja tarkoituksenmukainen hyödyntäminen koulussa tapahtuvassa opetuksesta vaatii opettajalta paitsi ammattitaitoa ja näiden menetelmien tuntemista, myös vahvaa oppilaantuntemusta.
Uuden opetussuunnitelman ja yleistyvän inkluusion johdosta jokaisella opettajalla tulee olla valmiuksia kohtaamaan erilaisia oppijoita ja suunnittelemaan opetus yksilöllisesti. Liikunnallisten ja toiminnallisten opetusmentelemien roolia korostetaan uudessa opetussuunnitelmassa ja ADHD-oppilaat opiskelevat tänä päivänä useimmiten yleisopetuksen opetusryhmissä. Kehollista toimintaa sisältävien opetusmentelmien on tutkittu tehostavan oppimista ja samalla ne tarjoavat opettajalla työkalun opetuksen yksilölliseen suunnitteluun.
Liikunnallisen kuntoutuksen on tutkittu olevan tehokas kuntoutusmuoto ADHD-diagnosoiduille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan näiden kuntoutusmenetelmien hyödynnettävyyttä koulumaailmassa soveltavan liikuntakasvatuksen keinoin. Liikunnallisten kuntoutusmenetelmien hyötyjä puoltavaa tutkimustietoa on olemassa runsaasti, mutta menetelmien tehokas ja tarkoituksenmukainen hyödyntäminen koulussa tapahtuvassa opetuksesta vaatii opettajalta paitsi ammattitaitoa ja näiden menetelmien tuntemista, myös vahvaa oppilaantuntemusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]