Perä eellä puuhun koko vuojen : aloittavan kaupunkilaisopettajan kokemuksia ensimmäisestä työvuodestaan maaseudun koulussa
Sippala, Riikka (2016-04-07)
Sippala, Riikka
R. Sippala
07.04.2016
© 2016 Riikka Sippala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604081417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604081417
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmani tarkoituksena on selvittää aloittavan kaupunkilaistaustaisen opettajan työuran alun induktiovaiheen haasteet, kun hän tekee vuoden opettajan sijaisuuden maaseudulle keskisuuressa peruskoulussa. Lisäksi tutkin, mitä eri toimintakulttuureita hän maaseudulla kohtaa ja kuinka hän kokee niihin liittyvät haasteet ja kulttuurit. Opettajan työuran induktiovaiheesta on tehty paljon tutkimuksia ja aloittavan opettajan oppaita. Maalaiskouluista opetuskontekstina löytyy paljon tutkimuksia etenkin pienten kyläkoulujen osalta, sillä niitä on koululakkautusten ajankohtaisuuden vuoksi tutkittu paljon. Kuitenkin maaseudun kouluista ja opettajuudesta, varsinkin opettajan induktiovaiheesta on tutkimuksia todella niukasti.
Teoreettiinen viitekehys muodostuu opettajan induktiovaiheen kuvauksesta, työyhteisön- ja koulun toimintakulttuureista sekä maalaiskulttuurin kuvauksesta. Jotta maalaiskulttuurin ja koulun toimintakulttuurin voisi käsittää riittävän hyvin, täytyy kulttuuri pystyä määrittelemään huolellisesti.
Luontevin tutkimusmenetelmän valinta yhden aloittavan opettajan kokemusten kuvaamiseen oli narratiivinen menetelmä, sillä tutkimus koostuu yhden opettajan vuoden mittaisesta päiväkirjatyylisestä kirjoitelmasta ensimmäisen työvuoden aikana. Narratiivinen tutkimusmenetelmä on tyypillinen tutkimus opettajan kokemuksistä työelämässä koulumaailmassa. Induktiivisen teema-analyysin perusteella aineisto voitiin jakaa noviisiopettajan induktiovaiheen kokemusten kuvaukseen, työyhteisön ja koulun toimintakulttuurin kuvauksiin sekä maalaiskulttuurin kuvauksiin.
Tutkimukseni noviisiopettaja koki ensimmäisen työvuotensa haasteellisena, mutta myös antoisana. Haasteellisena hän koki koulutuksen ja työelämän välisen kuilun, antoisana ammatillisen identiteetin kehittymisen sekä työyhteisöön ja paikalliseen kulttuuriin sisälle pääsemiseen. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että noviisin kohtaamat haasteet eivät ole paikkaan tai aikaan sidottuja, sillä vastaavanlaisia tutkimustuloksia löytyy jo vuosikymmenien takaa Euroopasta, Australiasta ja Yhdysvalloista.
Teoreettiinen viitekehys muodostuu opettajan induktiovaiheen kuvauksesta, työyhteisön- ja koulun toimintakulttuureista sekä maalaiskulttuurin kuvauksesta. Jotta maalaiskulttuurin ja koulun toimintakulttuurin voisi käsittää riittävän hyvin, täytyy kulttuuri pystyä määrittelemään huolellisesti.
Luontevin tutkimusmenetelmän valinta yhden aloittavan opettajan kokemusten kuvaamiseen oli narratiivinen menetelmä, sillä tutkimus koostuu yhden opettajan vuoden mittaisesta päiväkirjatyylisestä kirjoitelmasta ensimmäisen työvuoden aikana. Narratiivinen tutkimusmenetelmä on tyypillinen tutkimus opettajan kokemuksistä työelämässä koulumaailmassa. Induktiivisen teema-analyysin perusteella aineisto voitiin jakaa noviisiopettajan induktiovaiheen kokemusten kuvaukseen, työyhteisön ja koulun toimintakulttuurin kuvauksiin sekä maalaiskulttuurin kuvauksiin.
Tutkimukseni noviisiopettaja koki ensimmäisen työvuotensa haasteellisena, mutta myös antoisana. Haasteellisena hän koki koulutuksen ja työelämän välisen kuilun, antoisana ammatillisen identiteetin kehittymisen sekä työyhteisöön ja paikalliseen kulttuuriin sisälle pääsemiseen. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että noviisin kohtaamat haasteet eivät ole paikkaan tai aikaan sidottuja, sillä vastaavanlaisia tutkimustuloksia löytyy jo vuosikymmenien takaa Euroopasta, Australiasta ja Yhdysvalloista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]