Opettaja oppimisen ilon mahdollistajana : tapaustutkimus lastentarhanopettajan ja kahden lapsen rakennusprojektista
Lautamo, Simo (2016-01-19)
Lautamo, Simo
S. Lautamo
19.01.2016
© 2016 Simo Lautamo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201601201066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201601201066
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka empiirisenä aineistona toimivat lastentarhanopettajan ja kahden lapsen yhteinen videoitu lelun rakennusprojekti sekä tutkijan tutkimuspäiväkirja. Menetelmällisesti tutkimus perustuu aineistolähtöiseen grounded theory -lähestymistapaan, josta olen mukaillut tutkimukseeni sopivat analyysiprosessin askeleet. Tutkimuksen teorianmuodostuksessa on pyritty puhtaaseen aineistolähtöisyyteen, mutta kuitenkin samalla hyväksyen abduktiivinen tutkimusote, jonka mukaisesti tutkijalla on tiedostettuja tai tiedostamattomia taustaoletuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tässä tutkielmassa taustaoletuksista muodostuneessa tutkimuksen johtoajatuksessa ei ollut kyse pitkälle hiotusta hypoteesista, vaan varsin epämääräisestä ja intuitiivisesta lastentarhanopettajan ammattitaitoon liittyvästä ajatuksesta.
Tutkimustehtävänä oli selvittää opettajan toiminnan merkitystä lapsen oppimisen ilon syntymisessä sekä selvittää lapsen kognitiivisten taitojen kehittymisen tukemista rakennusprojektin avulla. Tutkimus osoitti, että lastentarhanopettajan toiminnalla on suuri merkitys lapsen oppimisen ilon syntymisessä. Tämän tutkimuksen mukaan siihen vaikuttavat hyvän lastentarhanopettajan asiantuntijuuden tietyt osat eli lapsen kasvun ja kehityksen tuntemus, pedagogisuus, oppimisympäristön rakentaminen sekä pedagoginen rakkaus.
Tutkimuksen luotettavuuden kannalta merkittävin tekijä on tutkijan oma osallistuminen tutkittavaan toimintaan. Grounded theory’n systemaattinen ja huolellisen tarkka luonne minimoi mahdolliset virhetulkinnat. Tutkimuksen teko on siten ollut tutkija-opettajalle reflektiivinen oppimiskokemus.
Tutkimustehtävänä oli selvittää opettajan toiminnan merkitystä lapsen oppimisen ilon syntymisessä sekä selvittää lapsen kognitiivisten taitojen kehittymisen tukemista rakennusprojektin avulla. Tutkimus osoitti, että lastentarhanopettajan toiminnalla on suuri merkitys lapsen oppimisen ilon syntymisessä. Tämän tutkimuksen mukaan siihen vaikuttavat hyvän lastentarhanopettajan asiantuntijuuden tietyt osat eli lapsen kasvun ja kehityksen tuntemus, pedagogisuus, oppimisympäristön rakentaminen sekä pedagoginen rakkaus.
Tutkimuksen luotettavuuden kannalta merkittävin tekijä on tutkijan oma osallistuminen tutkittavaan toimintaan. Grounded theory’n systemaattinen ja huolellisen tarkka luonne minimoi mahdolliset virhetulkinnat. Tutkimuksen teko on siten ollut tutkija-opettajalle reflektiivinen oppimiskokemus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]