Introvertit opettajat kertovat : narratiivinen tutkimus opettajaksi kasvamisesta ja työelämässä toimimisesta
Lindell, Joonas (2016-04-07)
Lindell, Joonas
J. Lindell
07.04.2016
© 2016 Joonas Lindell. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604091443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604091443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia introverttien opettajien opettajaksi kasvamista ja työelämässä toimimista. Opettajakuntaa saatetaan pitää varsin ulospäin suuntautuneena, ja siksi tarkoituksena on päästää sisäänpäin suuntautuneet introvertit ääneen. Introversion käsite pohjaa C. G. Jungin teorioihin, mutta introversio on ollut myös nykyaikaisen persoonallisuuspsykologian tutkimuskohteena.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa on tehty kategoris-sisällöllistä narratiivien analyysia. Aineisto (n=57) koostuu itsensä introvertiksi kokeneiden opettajien kirjallisista vastauksista. Pääosa tuloksista esitetään primääriaineiston pohjalta, joka koostuu luokanopettajien (n=24) vastauksista. Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisesti sisällönanalyysin periaatteiden pohjalta.
Tulokset on esitelty kolmen pääteeman mukaan, jotka samalla vastaavat tutkimuskysymyksiin. Ensimmäisessä teemassa määritellään vastaajien tapaa kuvata omaa persoonallisuuttaan: hiljainen, rauhallinen, pohdiskeleva, erilainen, herkkä, vetäytyvä ja joskus myös ujo. Toisessa teemassa on kuvattu vastaajien opettajaksi kasvamista uran eri käännekohtien kautta. Näitä käännekohtia ovat olleet ammatinvalinta, pääsykokeet, opettajankoulutukseen pyrkiminen, opiskeluaika ja työelämään siirtyminen. Kolmas teema kuvaa introverttia opettajaa työelämässä työn eri osa-alueiden kautta: luokkatyöskentely, työyhteisö, yhteistyö vanhempien kanssa ja työ yleensä.
Tulosten perusteella introvertti opettaja vaikuttaa viihtyvän opetustyössä lasten parissa, mutta kokevansa haasteita työyhteisössä toimiessaan. Introvertin herkkyys saattaa edesauttaa erilaisten oppilaiden huomioimista,ja erityisesti itsensä kaltaisten oppilaiden ymmärtäminen on luontaista. Introvertin opettajan taipumus syvälliseen ajatteluun ja pohdintaan nähdään työssä pärjäämisen edesauttajana. Kuitenkin tuloksista käy ilmi introverttien kokema tarve peitellä persoonallisuuttaan työ- tai opiskelupaikkaa hakiessaan. Tuloksilla on merkitystä niin pääsykokeissa ja työnhaussa suoritettavalle persoonallisuuden arvioinnille kuin yksittäisille opettajille, jotka ovat kiinnostuneita persoonallisuuden vaikutuksesta opettajan työhön.
Tutkimus tarjoaa tietoa introverttien opettajien työelämässä toimimisesta sekä opettajaksi kasvamisesta. Samalla tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä introvertteja opettajia ja ihmisten erilaisuutta kohtaan. Opettajien persoonallisuutta on ainakin Suomessa tutkittu vähän, ja tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja näkökulmia aiheeseen liittyen. Koska kyseessä on laadullinen tutkimus, ei saatu tieto ole välttämättä yleistettävissä. Lisäksi kuvatut tulokset ovat rekonstruktio aineiston vastauksista.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa on tehty kategoris-sisällöllistä narratiivien analyysia. Aineisto (n=57) koostuu itsensä introvertiksi kokeneiden opettajien kirjallisista vastauksista. Pääosa tuloksista esitetään primääriaineiston pohjalta, joka koostuu luokanopettajien (n=24) vastauksista. Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisesti sisällönanalyysin periaatteiden pohjalta.
Tulokset on esitelty kolmen pääteeman mukaan, jotka samalla vastaavat tutkimuskysymyksiin. Ensimmäisessä teemassa määritellään vastaajien tapaa kuvata omaa persoonallisuuttaan: hiljainen, rauhallinen, pohdiskeleva, erilainen, herkkä, vetäytyvä ja joskus myös ujo. Toisessa teemassa on kuvattu vastaajien opettajaksi kasvamista uran eri käännekohtien kautta. Näitä käännekohtia ovat olleet ammatinvalinta, pääsykokeet, opettajankoulutukseen pyrkiminen, opiskeluaika ja työelämään siirtyminen. Kolmas teema kuvaa introverttia opettajaa työelämässä työn eri osa-alueiden kautta: luokkatyöskentely, työyhteisö, yhteistyö vanhempien kanssa ja työ yleensä.
Tulosten perusteella introvertti opettaja vaikuttaa viihtyvän opetustyössä lasten parissa, mutta kokevansa haasteita työyhteisössä toimiessaan. Introvertin herkkyys saattaa edesauttaa erilaisten oppilaiden huomioimista,ja erityisesti itsensä kaltaisten oppilaiden ymmärtäminen on luontaista. Introvertin opettajan taipumus syvälliseen ajatteluun ja pohdintaan nähdään työssä pärjäämisen edesauttajana. Kuitenkin tuloksista käy ilmi introverttien kokema tarve peitellä persoonallisuuttaan työ- tai opiskelupaikkaa hakiessaan. Tuloksilla on merkitystä niin pääsykokeissa ja työnhaussa suoritettavalle persoonallisuuden arvioinnille kuin yksittäisille opettajille, jotka ovat kiinnostuneita persoonallisuuden vaikutuksesta opettajan työhön.
Tutkimus tarjoaa tietoa introverttien opettajien työelämässä toimimisesta sekä opettajaksi kasvamisesta. Samalla tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä introvertteja opettajia ja ihmisten erilaisuutta kohtaan. Opettajien persoonallisuutta on ainakin Suomessa tutkittu vähän, ja tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja näkökulmia aiheeseen liittyen. Koska kyseessä on laadullinen tutkimus, ei saatu tieto ole välttämättä yleistettävissä. Lisäksi kuvatut tulokset ovat rekonstruktio aineiston vastauksista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37337]