Järjestelmätestauksen raportoinnin kehittäminen
Sirviö, Jenni (2016-03-03)
Sirviö, Jenni
J. Sirviö
03.03.2016
© 2016 Jenni Sirviö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603301357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201603301357
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin kansainvälisen verkkoteknologioihin keskittyvän yrityksen järjestelmätestaustiimin päivittäistä testauksen tilanneraporttia. Raportin kehittämisen merkitys järjestelmätestaustiimille ja sen sidosryhmille oli suuri, koska raportilla välitettiin tietoa tuotteen laadusta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää raportointiin liittyvät ongelmat ja miten raportointia voidaan kehittää niin, että sidosryhmät saivat oikean käsityksen tuotteen laadusta. Tunnistamalla raportoinnin ongelmat, pystyttiin raportointia kehittämään eteenpäin ja vastaamaan kaikkien osapuolien toiveita.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimusmenetelmää hyödyntäen, jossa raportoinnin kehitys tapahtui kahdessa toimintasyklissä. Kummankin syklin lopputuloksena oli uusi raportointiversio, jota käytettiin testaustulosten raportoinnissa. Ensimmäisen syklin lopputulos ei vastannut toiveita, joten sen seurauksena käynnistyi toinen kehityssykli. Molemmissa kehityssyklissä pyrittiin tunnistamaan raportointipohjan ongelmat, jotka useimmiten liittyivät siihen millä tavalla järjestelmän stabiilisuutta kuvaava aika ilmaistaan. Ongelmien ratkaisemiseksi tehtiin kehitysideoita ja suunnitelmat toteutuksesta, jotka liittyivät raportin ulkonäön parantamiseen, millä lisättiin raportin luettavuutta ja raportin sisältöön, jossa kerrottiin vain oleelliset asiat testaustuloksista. Tutkimuksen aineistona ovat tutkijan tekemät havainnot raportin tekemisestä ja teemakyselyn tulokset. Tutkimuksen tuloksena oli toisen syklin aikana kehittynyt raportointipohja, joka jäi järjestelmätestaustiimin käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää raportointiin liittyvät ongelmat ja miten raportointia voidaan kehittää niin, että sidosryhmät saivat oikean käsityksen tuotteen laadusta. Tunnistamalla raportoinnin ongelmat, pystyttiin raportointia kehittämään eteenpäin ja vastaamaan kaikkien osapuolien toiveita.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimusmenetelmää hyödyntäen, jossa raportoinnin kehitys tapahtui kahdessa toimintasyklissä. Kummankin syklin lopputuloksena oli uusi raportointiversio, jota käytettiin testaustulosten raportoinnissa. Ensimmäisen syklin lopputulos ei vastannut toiveita, joten sen seurauksena käynnistyi toinen kehityssykli. Molemmissa kehityssyklissä pyrittiin tunnistamaan raportointipohjan ongelmat, jotka useimmiten liittyivät siihen millä tavalla järjestelmän stabiilisuutta kuvaava aika ilmaistaan. Ongelmien ratkaisemiseksi tehtiin kehitysideoita ja suunnitelmat toteutuksesta, jotka liittyivät raportin ulkonäön parantamiseen, millä lisättiin raportin luettavuutta ja raportin sisältöön, jossa kerrottiin vain oleelliset asiat testaustuloksista. Tutkimuksen aineistona ovat tutkijan tekemät havainnot raportin tekemisestä ja teemakyselyn tulokset. Tutkimuksen tuloksena oli toisen syklin aikana kehittynyt raportointipohja, joka jäi järjestelmätestaustiimin käyttöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29882]