Eriyttämisen vaikutus oppilaiden liikuntamotivaatioon
Kairento, Paavo; Pakonen, Stiina (2016-04-29)
Kairento, Paavo
Pakonen, Stiina
P. Kairento; S. Pakonen
29.04.2016
© 2016 Paavo Kairento, Stiina Pakonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605031602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605031602
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme on kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee eriyttämisen ja motivaation merkitystä liikunnanopetuksessa. Tämän lisäksi tutkimme eriyttämisen ja motivaation välistä suhdetta toisiinsa. Lähdemme tutkielmassamme liikkeelle liikunnanopetuksen määrittelemisestä, jonka jälkeen selvitämme mitä on eriyttäminen ja kuinka sitä toteutetaan liikunnanopetuksessa. Käymme myös läpi eri motivaatioteorioiden avulla miten motivaatio syntyy ja miten opettaja voi vaikuttaa oppilaidensa liikuntamotivaatioon. Lopuksi perehdymme siihen, kuinka eriyttäminen vaikuttaa oppilaiden liikuntamotivaatioon.
Aiheemme on todella ajankohtainen, sillä nykypäivänä oppilasryhmät ovat yhä heterogeenisempiä oppilaiden liikunnallisten taitojen vaihdellessa suuresti, minkä vuoksi eriyttäminen nousee todella tärkeäksi elementiksi liikuntatunneilla. Opettajan on osattava tarjota sopivan haastavia tehtäviä jokaiselle oppilaalle yksilöllisesti, ja tätä painotetaan myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Lisäksi opettajan on tärkeää olla tietoinen soveltavan liikunnan mahdollisuuksista, mikä tarkoittaa oppilaiden erityistarpeiden ja vammojen huomioimista. Liikunnanopetuksen tarkoituksena on ottaa jokainen ryhmän jäsen huomioon parhaalla mahdollisella tavalla.
Oppilaiden yksilöllisyys tulee ilmi myös oppilaiden motivaatiossa, sillä toisten oppilaiden liikuntamotivaatio on paljon suurempi kuin toisten. Opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden motivaation kasvuun pitämällä huoli, että tunneilla tarjotaan kaikille autonomian tunnetta, pätevyyden kokemuksia sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta. Opettajan rooli myönteisen motivaatioilmaston luomisessa on suuri. Opettajan on hyvä pyrkiä luomaan liikuntatunneille enemmin tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto, jossa vertailu perustuu itsevertailuun, kuin minäsuuntautunut motivaatioilmasto, jossa oppilaat vertailevat suorituksia toisiinsa. Korostamalla tehtäväsuuntautuneisuutta tehdessään pedagogisia ratkaisuja opettaja voi vaikuttaa oppilaiden motivaatioon eriyttämisen kautta.
Aiheemme on todella ajankohtainen, sillä nykypäivänä oppilasryhmät ovat yhä heterogeenisempiä oppilaiden liikunnallisten taitojen vaihdellessa suuresti, minkä vuoksi eriyttäminen nousee todella tärkeäksi elementiksi liikuntatunneilla. Opettajan on osattava tarjota sopivan haastavia tehtäviä jokaiselle oppilaalle yksilöllisesti, ja tätä painotetaan myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Lisäksi opettajan on tärkeää olla tietoinen soveltavan liikunnan mahdollisuuksista, mikä tarkoittaa oppilaiden erityistarpeiden ja vammojen huomioimista. Liikunnanopetuksen tarkoituksena on ottaa jokainen ryhmän jäsen huomioon parhaalla mahdollisella tavalla.
Oppilaiden yksilöllisyys tulee ilmi myös oppilaiden motivaatiossa, sillä toisten oppilaiden liikuntamotivaatio on paljon suurempi kuin toisten. Opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden motivaation kasvuun pitämällä huoli, että tunneilla tarjotaan kaikille autonomian tunnetta, pätevyyden kokemuksia sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta. Opettajan rooli myönteisen motivaatioilmaston luomisessa on suuri. Opettajan on hyvä pyrkiä luomaan liikuntatunneille enemmin tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto, jossa vertailu perustuu itsevertailuun, kuin minäsuuntautunut motivaatioilmasto, jossa oppilaat vertailevat suorituksia toisiinsa. Korostamalla tehtäväsuuntautuneisuutta tehdessään pedagogisia ratkaisuja opettaja voi vaikuttaa oppilaiden motivaatioon eriyttämisen kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]