Opettajan rooli välittävän ja toimivan oppimisympäristön luomisessa sekä ylläpitämisessä
Rydman, Satu (2016-02-24)
Rydman, Satu
S. Rydman
24.02.2016
© 2016 Satu Rydman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201602261249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201602261249
Tiivistelmä
Työssäni tutkin kirjallisuuden ja aiemman tutkimuksen kautta oppimisympäristön käsitettä ja opettajan roolia oppimisympäristön rakentajana. Opettajan rooli on muuttunut pelkästä tietoa tarjoavasta tahosta enemmän oppilaita ohjailevaksi tekijäksi, joka ei anna pelkästään valmiita vastauksia. Tärkeäksi on noussut yhteisöllinen oppiminen ja asioista keskustelu, kannustavan ja keskustelevuutta tukevan ilmapiirin merkitys oppimiselle nähdään merkityksellisenä seikkana.
Aiempi tutkimus aiheesta on osoittanut, että luokan sisällä esiintyvissä suhteissa, niin oppilaiden kesken, kuin opettajan ja oppilaan välillä tärkeää on muiden huomioiminen ja toisista välittäminen, yhteinen päätösten teko sekä toimimattomien rakenteiden muuttaminen yhdessä. Keskustelun tärkeys nähtiin myös oleellisena: opettajan tulee uskaltaa keskustella oppilaiden kanssa myös hankalammista aiheista. Myös toisessa tutkimuksessa olennaiseksi nousi opettajan hyvä kommunikointikyky ja sen välittäminen oppilaille. Lämmin, keskusteleva ja kannustava ympäristö tarjoaa oppilaille hyvät mahdollisuudet terveen itsekuvan luomiseen sekä valmiuksia itseilmaisuun ja ongelmanratkaisuun.
Psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön toimivuus nousi näiden kahden tutkimuksen pohjalta tärkeiksi elementeiksi hyvää oppimisympäristöä ajatellessa, kummassakaan tutkimuksessa ei varsinaisesti pureuduttu oppimisympäristöjen fyysisiin ominaisuuksiin ja sen vaikutuksiin oppimisessa. Olen jonkin verran nähnyt uutisointia aiheeseen liittyen, luokkahuoneiden erilaisista järjestelyistä ja myös oppiaineisiin liittyvästä kyseenalaistamisesta. Pro gradu -tutkiemassani tulen tutkimaan enemmän fyysisen oppimisympäristön vaikutuksia oppilaiden oppimiseen, sillä minua kiinnostaa perinteisestä luokkahuoneesta poikkeavasti rakennettujen oppimisympäristöjen vaikutus oppilaiden viihtyvyyttä sekä oppimista ajatellen.
Aiempi tutkimus aiheesta on osoittanut, että luokan sisällä esiintyvissä suhteissa, niin oppilaiden kesken, kuin opettajan ja oppilaan välillä tärkeää on muiden huomioiminen ja toisista välittäminen, yhteinen päätösten teko sekä toimimattomien rakenteiden muuttaminen yhdessä. Keskustelun tärkeys nähtiin myös oleellisena: opettajan tulee uskaltaa keskustella oppilaiden kanssa myös hankalammista aiheista. Myös toisessa tutkimuksessa olennaiseksi nousi opettajan hyvä kommunikointikyky ja sen välittäminen oppilaille. Lämmin, keskusteleva ja kannustava ympäristö tarjoaa oppilaille hyvät mahdollisuudet terveen itsekuvan luomiseen sekä valmiuksia itseilmaisuun ja ongelmanratkaisuun.
Psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön toimivuus nousi näiden kahden tutkimuksen pohjalta tärkeiksi elementeiksi hyvää oppimisympäristöä ajatellessa, kummassakaan tutkimuksessa ei varsinaisesti pureuduttu oppimisympäristöjen fyysisiin ominaisuuksiin ja sen vaikutuksiin oppimisessa. Olen jonkin verran nähnyt uutisointia aiheeseen liittyen, luokkahuoneiden erilaisista järjestelyistä ja myös oppiaineisiin liittyvästä kyseenalaistamisesta. Pro gradu -tutkiemassani tulen tutkimaan enemmän fyysisen oppimisympäristön vaikutuksia oppilaiden oppimiseen, sillä minua kiinnostaa perinteisestä luokkahuoneesta poikkeavasti rakennettujen oppimisympäristöjen vaikutus oppilaiden viihtyvyyttä sekä oppimista ajatellen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]