Matemaattisen oppimisympäristön kehittäminen : design-tutkimus alkuopetuksessa
Svärd, Elisa (2016-01-14)
Svärd, Elisa
E. Svärd
14.01.2016
© 2016 Elisa Svärd. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201601151057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201601151057
Tiivistelmä
Matemaattisten tietojen ja taitojen soveltaminen tapahtuu ongelmanratkaisun kautta. Tällainen oppimisprosessi toteutuu yhteisöllistä ongelmanratkaisua sisältävän pedagogisen roolipelin avulla. Tutkielman pedagogisena roolipelinä toimi kauppaleikki, jota lähdettiin kehittämään design-tutkimuksen metodologian mukaisesti kolmessa design-syklissä. Tutkimus toteutettiin kasvatuksen kentällä kakkosluokkaisille.
Tutkimuksella haluttiin kehittää matemaattisten tietojen ja taitojen harjoittelua perusaritmetiikkaa soveltavissa tehtävissä kauppaleikissä. Kauppaleikin tehtävät suunniteltiin sisältämään matemaattisen tiedon soveltamista kauppaleikin kauppiaan ja kuluttajan roolien kautta. Ensimmäisellä kauppaleikkitunnilla lapset saivat hinnoitella elintarvikkeita, jossa hyödynnettiin annetun internetsivuston hintataulukkoa. Toisella kauppaleikkitunnilla kauppiaiden tehtävänä oli kaupan kassan toiminnasta vastaaminen, kauppakuittien tekeminen asiakkaalle ja kauppiaan rahalaskujen laskeminen. Kuluttajan tehtävinä oli ostosten tekeminen ja suunnittelu ostoslistaan kuluttajatehtävien mukaisesti.
Jokaisen design-syklin aikana kauppaleikki tarkentui tehtyjen kauppaleikin kehittämiskohteiden kautta. Kehittämiskohteiksi valikoituivat tutkimuksen tavoitteiden ja aineiston analyysin määrittämät kriittiset elementit. Kehittämiskohteet toimivat seuraavan design-syklin havainnoinnin ja analyysin kohteina. Kehittämiskohteiksi nousivat toiminnan ohjauksen tarkentaminen, kauppiaan ja kuluttajan tehtävien muokkaaminen ostoslistoihin ja kauppiaan rahalaskuihin sekä puuttuvien designmateriaalien lisähankinnat. Ryhmätyötaidot nousivat ensimmäisen tutkimuskerran jälkeen tutkimuksen kriittiseksi elementiksi ja taidon harjoittelun tueksi kehitettiin ryhmätyön itsearviointikaavake, joka tukee uuden perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista oppimisen arviointia.
Kauppaleikki design-tutkimuksena kehitti oppimisympäristömallin, jossa yhdistyivät matemaattisen tiedon kehittäminen, oppimisen tuen suunnittelu ja yhteisöllinen ongelmanratkaisu. Matemaattista tietoa kehitettiin systemaattisesti kauppaleikin matemaattisten tehtävien kautta. Oppimisen tukeen vaikutettiin toiminnan ohjauksen ja design-materiaalien kehittämisen kautta. Yhteisöllistä ongelmanratkaisua arvioitiin ryhmätyötaitojen itsearvioinnilla.
Tutkimuksella haluttiin kehittää matemaattisten tietojen ja taitojen harjoittelua perusaritmetiikkaa soveltavissa tehtävissä kauppaleikissä. Kauppaleikin tehtävät suunniteltiin sisältämään matemaattisen tiedon soveltamista kauppaleikin kauppiaan ja kuluttajan roolien kautta. Ensimmäisellä kauppaleikkitunnilla lapset saivat hinnoitella elintarvikkeita, jossa hyödynnettiin annetun internetsivuston hintataulukkoa. Toisella kauppaleikkitunnilla kauppiaiden tehtävänä oli kaupan kassan toiminnasta vastaaminen, kauppakuittien tekeminen asiakkaalle ja kauppiaan rahalaskujen laskeminen. Kuluttajan tehtävinä oli ostosten tekeminen ja suunnittelu ostoslistaan kuluttajatehtävien mukaisesti.
Jokaisen design-syklin aikana kauppaleikki tarkentui tehtyjen kauppaleikin kehittämiskohteiden kautta. Kehittämiskohteiksi valikoituivat tutkimuksen tavoitteiden ja aineiston analyysin määrittämät kriittiset elementit. Kehittämiskohteet toimivat seuraavan design-syklin havainnoinnin ja analyysin kohteina. Kehittämiskohteiksi nousivat toiminnan ohjauksen tarkentaminen, kauppiaan ja kuluttajan tehtävien muokkaaminen ostoslistoihin ja kauppiaan rahalaskuihin sekä puuttuvien designmateriaalien lisähankinnat. Ryhmätyötaidot nousivat ensimmäisen tutkimuskerran jälkeen tutkimuksen kriittiseksi elementiksi ja taidon harjoittelun tueksi kehitettiin ryhmätyön itsearviointikaavake, joka tukee uuden perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista oppimisen arviointia.
Kauppaleikki design-tutkimuksena kehitti oppimisympäristömallin, jossa yhdistyivät matemaattisen tiedon kehittäminen, oppimisen tuen suunnittelu ja yhteisöllinen ongelmanratkaisu. Matemaattista tietoa kehitettiin systemaattisesti kauppaleikin matemaattisten tehtävien kautta. Oppimisen tukeen vaikutettiin toiminnan ohjauksen ja design-materiaalien kehittämisen kautta. Yhteisöllistä ongelmanratkaisua arvioitiin ryhmätyötaitojen itsearvioinnilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29698]