Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mindfulness ja taiteen kokemuksellisuus lasten stressinsäätelytaitojen tukena

Liikanen, Meeri (2016-04-20)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201604261544.pdf (455.1Kt)
nbnfioulu-201604261544_pdfa_report.xml (170.5Kt)
nbnfioulu-201604261544_mods.xml (11.44Kt)
nbnfioulu-201604261544_solr.xml (26.82Kt)
Lataukset: 


Liikanen, Meeri
M. Liikanen
20.04.2016
© 2016 Meeri Liikanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201604261544
Tiivistelmä
Jo pitkään on tiedetty lasten kokevan stressiä päiväkotipäivän aikana, mutta stressikokemusten merkitystä ja lasten kykyä toipua stressistä on aliarvioitu suuresti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin rakentaa kuvaa lasten kokeman stressin ilmenemismuodoista, sekä esitellä keinoja stressireaktioiden lieventämiseksi ja säätelytoimintojen kehittymisen tukemiseksi. Tutkimus rakentuu kirjallisuuskatsauksen tavoin teoreettisen tutkimustiedon tarkastelemisen kautta.

Tutkimuksen viitekehyksessä käsittelen stressireaktiota ja stressitekijöitä sekä stressin säätelyyn liittyvien mekanismien kehittymistä. Stressireaktioita säätelevät aivojen etuotsalohkojen alueet kehittyvät neurologisen kehityksen myöhemmissä vaiheissa, joten lapsella ei ole mahdollisuutta tehdä stressitilassa reagointinsa suhteen kehittyneitä valintoja ilman aikuisen tukea. Sen sijaan lapsi reagoi stressiin joko taistelemalla, pakenemalla tai jähmettymällä.

Aikuiset voivat kuitenkin tukea lasten säätelytoimintojen kehitystä, ja tässä tutkimuksessa keskityin tarkastelemaan mindfulnessin ja taidekasvatuksen menetelmiä säätelytaitojen tukemisessa. Taiteen kokemuksellisuuden ja mindfulnessin menetelmät yhdistyvät stressinsäätelytaitojen tukemisessa muun muassa moniaistillisuuden sekä kehon ja mielen yhteistyön kautta. Kehollisuuden ja omien ajatusten tarkkailun kautta lasta voidaan auttaa stressaavassa tilanteessa palauttamaan huomionsa nykyhetkeen, jolloin hän pystyy stressitilassa rauhoittamaan itsensä. Toistuvat rauhoittumisen kokemukset vakiintuvat aivoissa pikkuhiljaa pysyviksi toiminnan malleiksi ja tukevat näin säätelytoimintoja myös pitkällä aikavälillä.

Minfulnessin ja taiteen kokemuksellisuuden menetelmiä on helppo hyödyntää missä tahansa arjen tilanteissa, joten niiden jalkauttaminen päiväkodin toimintaan on helppoa. Menetelmien toimivuutta käytännössä olisi kuitenkin mielekästä tarkastella kenttätutkimuksen valossa havainnoimalla tai mittaamalla niiden suoria sekä välillisiä vaikutuksia stressiin ja säätelytaitojen kehittymiseen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen