Äänenkäytön ja laulun opetus yläkoulussa
Pitkänen, Roosa (2016-05-18)
Pitkänen, Roosa
R. Pitkänen
18.05.2016
© 2016 Roosa Pitkänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605251943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605251943
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee äänenkäytön ja laulun opetusta yläkoulussa. Käyn läpi, millaisia fyysisiä ja psykososiaalisia muutoksia nuori kokee murrosiän aikana. Etenen ihmisen äänielimistön osien erittelyn ja toiminnan kautta äänenmurrokseen, joka on osa murrosiän fyysisiä muutoksia ja ilmenee yleensä yläkoulun aikana. Lopulta etenen tarkastelemaan peruskoulun opetussuunnitelman perusteita 2014 ja kahta tällä hetkellä käytössä olevaa yläkoulun musiikin kirjasarjaa.
Murrosikää kuvataan siirtymävaiheeksi lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Murrosiän näkyvimmät muutokset ovat fyysiset muutokset. Fyysiset muutokset alkavat yleensä tytöillä poikia aiemmin. Fyysiset muutokset voivat vaikuttaa psyykkisiin muutoksiin nuoressa erityisesti sosiaalisen ympäristön kautta. Psykososiaalisiin muutoksiin lukeutuvat minäkuvan ja identiteetin kehittyminen, ajattelun laadullinen kehitys ja sosiaalisten suhteiden muuttuminen. Ihmisen äänielimistöön kuuluvat hengityselimistö, äänentuottoelimistö ja ääntöväylä. Näiden kolmen osan avulla ihminen tuottaa ääntä. Murrosiän aikana nuori käy läpi äänenmurroksen, jossa keskeistä on äänentuottoon osallistuvien rakenteiden koon ja keskinäisten suhteiden muuttuminen.
Äänenmurroksen huomioiminen yläkoulun opetussuunnitelmassa ja oppimateriaalissa äänenkäytöstä ja laulamisesta puhuttaessa on tärkeää. Äänenmurrokseen voi liittyä epävarmuutta omasta itsestä ja äänestä, jolloin musiikinopettajan on tärkeä olla opastamassa ja tukemassa nuorta niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Äänenmurrokseen liittyviä asioita tulisi käydä läpi enemmän musiikkikasvatuskoulutuksessa, koska laulaminen on olennainen osa musiikintuntien sisältöjä.
Murrosikää kuvataan siirtymävaiheeksi lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Murrosiän näkyvimmät muutokset ovat fyysiset muutokset. Fyysiset muutokset alkavat yleensä tytöillä poikia aiemmin. Fyysiset muutokset voivat vaikuttaa psyykkisiin muutoksiin nuoressa erityisesti sosiaalisen ympäristön kautta. Psykososiaalisiin muutoksiin lukeutuvat minäkuvan ja identiteetin kehittyminen, ajattelun laadullinen kehitys ja sosiaalisten suhteiden muuttuminen. Ihmisen äänielimistöön kuuluvat hengityselimistö, äänentuottoelimistö ja ääntöväylä. Näiden kolmen osan avulla ihminen tuottaa ääntä. Murrosiän aikana nuori käy läpi äänenmurroksen, jossa keskeistä on äänentuottoon osallistuvien rakenteiden koon ja keskinäisten suhteiden muuttuminen.
Äänenmurroksen huomioiminen yläkoulun opetussuunnitelmassa ja oppimateriaalissa äänenkäytöstä ja laulamisesta puhuttaessa on tärkeää. Äänenmurrokseen voi liittyä epävarmuutta omasta itsestä ja äänestä, jolloin musiikinopettajan on tärkeä olla opastamassa ja tukemassa nuorta niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Äänenmurrokseen liittyviä asioita tulisi käydä läpi enemmän musiikkikasvatuskoulutuksessa, koska laulaminen on olennainen osa musiikintuntien sisältöjä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]