”Luojan lykky, Laila lupasi laulattaa!” : päiväkotien henkilöstön musiikkikasvatuskoulutus ja kokemukset työelämässä
Siromaa, Petri (2016-09-30)
Siromaa, Petri
P. Siromaa
30.09.2016
© 2016 Petri Siromaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201610202934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201610202934
Tiivistelmä
Tämä tutkielma kartoittaa päiväkodissa työskentelevien kasvatusalan ammattilaisten musiikkikasvatuksellista koulutustaustaa, sen hyödyntämistä ammatissa ja mahdollisia lisäkoulutustarpeita. Tutkielma selvittää lisäksi, kuinka hyvin päiväkodissa työskentelevien ammattilaisten erilaiset koulutustaustat palvelevat heidän nykyisiä työtehtäviään varhaisiän musiikkikasvatuksen näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty neliosaisella kyselyllä, jonka tuloksia jäsennellään myös kvantitatiivisin keinoin. Suuri osa vastaajista koki musiikkikasvatuksen tärkeänä riippumatta siitä, harrastivatko he itse musiikkia vai eivät. Yli 43 % kertoi saaneensa ammattiin valmistavasta musiikkikoulutuksesta paljon tai erittäin paljon hyötyä ammatissa toimimiseen. Puolet kaikista vastaajista toivoi, että ammattiin valmistavaa musiikkikoulutusta lisätään alan oppilaitoksissa voimakkaasti. Päiväkodeissa työskentelevät kasvatusalan ammattilaiset toivovat lisäksi ammattikoulutukselta erityisesti varsinaiseen työelämään suuntautuvia konkreettisia käytännön harjoitteita sekä vinkkejä varhaisiän musiikkikasvatukseen.
Tutkimus osoittaa, että päiväkotien työntekijät kaipaavat monipuolista musiikillista lisäkoulutusta kipeästi. Erityisesti halutaan soittokoulutusta, mutta myös henkistä tukea ja rohkaisua kaikessa musisoinnissa sekä sitä kautta esimerkiksi soittamisen opettamisessa lapsille.
Tutkimusaineisto on kerätty neliosaisella kyselyllä, jonka tuloksia jäsennellään myös kvantitatiivisin keinoin. Suuri osa vastaajista koki musiikkikasvatuksen tärkeänä riippumatta siitä, harrastivatko he itse musiikkia vai eivät. Yli 43 % kertoi saaneensa ammattiin valmistavasta musiikkikoulutuksesta paljon tai erittäin paljon hyötyä ammatissa toimimiseen. Puolet kaikista vastaajista toivoi, että ammattiin valmistavaa musiikkikoulutusta lisätään alan oppilaitoksissa voimakkaasti. Päiväkodeissa työskentelevät kasvatusalan ammattilaiset toivovat lisäksi ammattikoulutukselta erityisesti varsinaiseen työelämään suuntautuvia konkreettisia käytännön harjoitteita sekä vinkkejä varhaisiän musiikkikasvatukseen.
Tutkimus osoittaa, että päiväkotien työntekijät kaipaavat monipuolista musiikillista lisäkoulutusta kipeästi. Erityisesti halutaan soittokoulutusta, mutta myös henkistä tukea ja rohkaisua kaikessa musisoinnissa sekä sitä kautta esimerkiksi soittamisen opettamisessa lapsille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36548]