Pelialan ongelmat
Niemelä, Jonne (2016-06-15)
Niemelä, Jonne
J. Niemelä
15.06.2016
© 2016 Jonne Niemelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201607012600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201607012600
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää pelialan ongelmia. Siinä tutkittiin myös muita pelialalle tyypillisiä piirteitä ja mitkä ovat yleisiä strategioita ja toimintatapoja videopelien tuottamisessa ja markkinoinnissa. Tutkimuskysymyksenä oli ”Mitkä ongelmat ovat pelialalle tyypillisiä?”. Tutkimus pohjautui aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsauksessa selvisi pelialan suurimman ongelman olevan projektien viivästyminen. Merkittävin syy tälle on vaatimusten epämääräisyys, joka osittain johtuu pelin kehityksen monialaisuuden aiheuttamista kommunikaatio-ongelmista ja osittain videopelien kehitykselle tyypillisestä ongelmasta, jossa hauskuus on vaikeasti määriteltävissä. Komponenttien käyttö on helpottanut pelinkehityksen kulujen vähentämisessä ja kommunikaatio-ongelmille on ehdotettu ratkaisuksi pelialalle yhteisen sanaston kehittämistä. Selvisi myös, että valmiiksi tunnettuihin pelisarjoihin kuuluvat pelit ovat tärkeässä roolissa sekä julkaisijan että konsolivalmistajan menestykseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26778]