3D-käyttöliittymien käyttäjäkokemusten arviointi virtuaaliportaalien kehittämiseksi
Parviainen, Eero (2016-10-04)
Parviainen, Eero
E. Parviainen
04.10.2016
© 2016 Eero Parviainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201610052883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201610052883
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan miten käyttäjäkokemuksia voidaan tutkia ja käyttää 3D-käyttöliittymäsuunnittelussa. Aihe on tärkeä, koska virtuaalimaailmat ja kolmiulotteisen grafiikan käyttö niissä ja käyttöliittymissä yleensäkin on kehittynyt ja yleistynyt viimeisten vuosien aikana. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää ja useita erilaisia tiedonkeruumenetelmiä, koska tavoitteena oli kerätä mahdollisimman monipuolisesti tietoa virtuaaliportaalien kehittämiseksi.
Tutkimus osoittaa, että käyttäjäkokemuksen määrittely arvioinnille lähtee liikkeelle käyttäjästä, jolle kokemus on jatkuvaa. Lisäksi arvioinnissa tulisi ottaa huomioon käyttöympäristö, missä vuorovaikutteinen tuote ja sen käyttöliittymä vaikuttavat käytön kokemiseen ja missä se myös tulisi mitata esimerkiksi käytettävyystestillä tai arvioida käyttäjäkokemuksena asiantuntijoiden toimesta. Tutkimus myös osoittaa, että käytännössä käyttäjäkokemustutkimusta usein toteutetaan erilaisia yhdistelmätekniikoita käyttäen, ja näin toimittiin myös tässä tutkimuksessa. Tärkeä havainto oli myös se, että käyttäjäkokemukset voitiin videoida, jolloin arviointia voitiin jatkaa myöhemminkin ja siten tarkentaa havaintoja suunnittelua varten.
Tässä tutkimuksessa käyttäjäkokemusarviointien hyödyntäminen virtuaaliportaalien kehittämisessä kohdistui erityisesti vuorovaikutuksen sujuvuuteen. Testien aikana kertyi paljon havaintoja, joiden perusteella käyttöliittymän elementtejä muutettiin tai toimintoja lisättiin virtuaaliportaaleihin. Näistä kuitenkin vain osa liittyi pelkästään vuorovaikutukseen, sillä esille nousi useita ei-vuorovaikutteisia elementtejä, joilla oli käytännössä merkittävä vaikutus käyttäjäkokemuksen kannalta. Lisäksi voidaan todeta, että virtuaalimaailmoissa käyttöliittymien kaksi- ja kolmeulotteiset elementit usein esiintyvät rinnakkain, jolloin suunnittelua joudutaan soveltamaan suhteessa näihin molempiin. Niiden toimintaan vaikuttavat laitteistojen muistikapasiteetit, prosessointi, reagointi- ja vasteajat sekä tietoverkot, jotka on otettava huomioon käyttäjäkokemuksiin vaikuttavina tekijöinä. Projektissa tehty kehitystyö oli myös näitä havaintoja vastaavaa.
Tutkimus osoittaa, että käyttäjäkokemuksen määrittely arvioinnille lähtee liikkeelle käyttäjästä, jolle kokemus on jatkuvaa. Lisäksi arvioinnissa tulisi ottaa huomioon käyttöympäristö, missä vuorovaikutteinen tuote ja sen käyttöliittymä vaikuttavat käytön kokemiseen ja missä se myös tulisi mitata esimerkiksi käytettävyystestillä tai arvioida käyttäjäkokemuksena asiantuntijoiden toimesta. Tutkimus myös osoittaa, että käytännössä käyttäjäkokemustutkimusta usein toteutetaan erilaisia yhdistelmätekniikoita käyttäen, ja näin toimittiin myös tässä tutkimuksessa. Tärkeä havainto oli myös se, että käyttäjäkokemukset voitiin videoida, jolloin arviointia voitiin jatkaa myöhemminkin ja siten tarkentaa havaintoja suunnittelua varten.
Tässä tutkimuksessa käyttäjäkokemusarviointien hyödyntäminen virtuaaliportaalien kehittämisessä kohdistui erityisesti vuorovaikutuksen sujuvuuteen. Testien aikana kertyi paljon havaintoja, joiden perusteella käyttöliittymän elementtejä muutettiin tai toimintoja lisättiin virtuaaliportaaleihin. Näistä kuitenkin vain osa liittyi pelkästään vuorovaikutukseen, sillä esille nousi useita ei-vuorovaikutteisia elementtejä, joilla oli käytännössä merkittävä vaikutus käyttäjäkokemuksen kannalta. Lisäksi voidaan todeta, että virtuaalimaailmoissa käyttöliittymien kaksi- ja kolmeulotteiset elementit usein esiintyvät rinnakkain, jolloin suunnittelua joudutaan soveltamaan suhteessa näihin molempiin. Niiden toimintaan vaikuttavat laitteistojen muistikapasiteetit, prosessointi, reagointi- ja vasteajat sekä tietoverkot, jotka on otettava huomioon käyttäjäkokemuksiin vaikuttavina tekijöinä. Projektissa tehty kehitystyö oli myös näitä havaintoja vastaavaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]