Tulevaisuudentutkimus : tiedettä, taidetta vai molempia?
Yrjänä, Kaisaleena (2016-10-27)
Yrjänä, Kaisaleena
K. Yrjänä
27.10.2016
© 2016 Kaisaleena Yrjänä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611183082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201611183082
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tulevaisuudentutkimusta. Pääpaino on tulevaisuudentutkimuksen määrittelemisessä kirjallisuuskatsauksen avulla. Tulevaisuudentutkimusta käsitellään erityisesti sen kysymyksen kautta, onko tulevaisuudentutkimus tiedettä vai taidetta.
Tutkielmassa käydään läpi tulevaisuudentutkimuksen peruskäsitteitä ja tulevaisuudentutkimuksen eri suuntauksia. Roy Amaran (1925–2007) tulevaisuudentutkimuksen peruslähtökohdat nousevat käsiteltäväksi moneen otteeseen. Kysymykseen ”onko tulevaisuudentutkimus tiedettä vai taidetta?” vastaaminen johtaa siihen, että tulevaisuudentutkimusta vertaillaan eri tieteenaloihin ja taiteisiin. Aihepiirin tarkastelu johtaa myös tulevaisuudentutkimuksen epistemologisten kysymysten äärelle. Käsittelyssä on erityisesti se, mitä tulevaisuustieto on, ja miten se eroaa muista tietämisen tavoista. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, mitä asioita kuuluu tulevaisuudentutkimuksen ontologiaan. Lopuksi nostetaan esille joitakin tulevaisuudentutkimuksen ongelmia.
Tutkielma ei johda suoraan määritelmään siitä, mitä tulevaisuudentutkimus on. Sen sijaan tutkielmassa lähestytään tulevaisuudentutkimusta eri näkökulmista ja nostetaan esille sen tieteellisiä ja taiteellisia ominaisuuksia. Tutkielmassa ehdotetaan lopuksi, että tulevaisuudentutkimus voisi tuoda uusia näkökulmia kasvatustieteisiin.
Tutkielmassa käydään läpi tulevaisuudentutkimuksen peruskäsitteitä ja tulevaisuudentutkimuksen eri suuntauksia. Roy Amaran (1925–2007) tulevaisuudentutkimuksen peruslähtökohdat nousevat käsiteltäväksi moneen otteeseen. Kysymykseen ”onko tulevaisuudentutkimus tiedettä vai taidetta?” vastaaminen johtaa siihen, että tulevaisuudentutkimusta vertaillaan eri tieteenaloihin ja taiteisiin. Aihepiirin tarkastelu johtaa myös tulevaisuudentutkimuksen epistemologisten kysymysten äärelle. Käsittelyssä on erityisesti se, mitä tulevaisuustieto on, ja miten se eroaa muista tietämisen tavoista. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, mitä asioita kuuluu tulevaisuudentutkimuksen ontologiaan. Lopuksi nostetaan esille joitakin tulevaisuudentutkimuksen ongelmia.
Tutkielma ei johda suoraan määritelmään siitä, mitä tulevaisuudentutkimus on. Sen sijaan tutkielmassa lähestytään tulevaisuudentutkimusta eri näkökulmista ja nostetaan esille sen tieteellisiä ja taiteellisia ominaisuuksia. Tutkielmassa ehdotetaan lopuksi, että tulevaisuudentutkimus voisi tuoda uusia näkökulmia kasvatustieteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34624]