Yhteisopettajuuden merkitys tehostetun ja erityisen tuen oppilaille : hyödyt ja mahdollisuudet
Hedetniemi, Noora; Hurme, Ronja (2025-06-24)
Hedetniemi, Noora
Hurme, Ronja
N. Hedetniemi; R. Hurme
24.06.2025
© 2025 Noora Hedetniemi, Ronja Hurme. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506244925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506244925
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, miten tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat hyötyvät yhteisopettajuudesta. Tutkielmassa tarkastellaan yhteisopettajuuden tarjoamia hyötyjä sekä mahdollisuuksia tuen tarpeisten oppilaiden oppimisen sekä osallisuuden tukemiseksi. Lisäksi tutkielman avulla pyritään selvittämään, onko yhteisopettajuuden eri mallien välillä eroavaisuuksia oppilaiden oppimisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmäksi tässä tutkielmassa valikoitui integroiva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollisti monipuolisten aineistojen käytön sekä aineiston keruumenetelmät. Tiedonhankinta on tehty aikavälillä lokakuu 2024-maaliskuu 2025. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin useampia tietokantoja, kuten EbscoHost- tietokanta, Scopus-tietokanta sekä Google Scholar. Tutkielman aineistoksi valikoitui pääasiassa vertaisarvioituja artikkeleja, toimitettuja teoksia sekä muita tutkimuksen kannalta relevantteja teoksia, kuten alan tieteellistä kirjallisuutta. Tutkielman aineisto koostuu sekä kotimaisista että kansainvälisistä teoksista. Tutkielma perustuu kahdelle tutkimuskysymykselle, joista ensimmäinen toimii tutkielman pääkysymyksenä.
Tutkielma osoittaa, että kahden ammattitaitoisen opettajan yhteistyön avulla tuen saanti on tehokasta ja nopeaa, jolloin oppilaiden yksilöllinen huomiointi helpottuu. Varsinkin erityisopettajan sekä luokanopettajan välisessä yhteistyössä oppilaiden yksilölliset tarpeet pystytään huomioimaan helpommin. Opetusmenetelmien sekä ryhmäkokojen vaihtelu mahdollistuu kahden opettajan myötä, joka osaltaan tukee tukea tarvitsevien oppilaiden koulunkäyntiä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että yhteisopettajuutta toteutettaessa tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus luokkahuoneessa paranee ja he osallistuvat opetukseen aktiivisemmin. Osallisuutta painotetaankin suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa ja sitä toteutetaan kolmiportaisen tukijärjestelmän avulla. Yhteisopettajuus nähdään yhtenä keinona antaa tukea sitä tarvitseville oppilaille osana yleisopetuksen luokkaa. Oppilaiden oppimiseen ja heidän kokemuksiinsa yhteisopettajuuden hyödyistä vaikuttaa usein se, mitä yhteisopettajuuden mallia opettajat käyttävät. Avustavan opetuksen on nähty olevan sekä yleisin että ongelmallisin yhteisopettajuuden malli.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että yhteisopettajuus vaikuttaa positiivisesti tukea tarvitsevien oppilaiden oppimiseen sekä osallisuuteen. Sen avulla oppilaille pystytään mahdollistamaan moniammatillista tukea, yksilöllistä huomiointia sekä joustavia opetusmenetelmiä. Keskeistä on, että yhteisopettajuus ei aiheuta haittaa oppilaille, vaan yhteisopettajuudesta hyötyy sekä tukea tarvitsevat oppilaat että oppilaat, joilla ei ole tuen tarvetta.
Tutkimusmenetelmäksi tässä tutkielmassa valikoitui integroiva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollisti monipuolisten aineistojen käytön sekä aineiston keruumenetelmät. Tiedonhankinta on tehty aikavälillä lokakuu 2024-maaliskuu 2025. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin useampia tietokantoja, kuten EbscoHost- tietokanta, Scopus-tietokanta sekä Google Scholar. Tutkielman aineistoksi valikoitui pääasiassa vertaisarvioituja artikkeleja, toimitettuja teoksia sekä muita tutkimuksen kannalta relevantteja teoksia, kuten alan tieteellistä kirjallisuutta. Tutkielman aineisto koostuu sekä kotimaisista että kansainvälisistä teoksista. Tutkielma perustuu kahdelle tutkimuskysymykselle, joista ensimmäinen toimii tutkielman pääkysymyksenä.
Tutkielma osoittaa, että kahden ammattitaitoisen opettajan yhteistyön avulla tuen saanti on tehokasta ja nopeaa, jolloin oppilaiden yksilöllinen huomiointi helpottuu. Varsinkin erityisopettajan sekä luokanopettajan välisessä yhteistyössä oppilaiden yksilölliset tarpeet pystytään huomioimaan helpommin. Opetusmenetelmien sekä ryhmäkokojen vaihtelu mahdollistuu kahden opettajan myötä, joka osaltaan tukee tukea tarvitsevien oppilaiden koulunkäyntiä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että yhteisopettajuutta toteutettaessa tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus luokkahuoneessa paranee ja he osallistuvat opetukseen aktiivisemmin. Osallisuutta painotetaankin suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa ja sitä toteutetaan kolmiportaisen tukijärjestelmän avulla. Yhteisopettajuus nähdään yhtenä keinona antaa tukea sitä tarvitseville oppilaille osana yleisopetuksen luokkaa. Oppilaiden oppimiseen ja heidän kokemuksiinsa yhteisopettajuuden hyödyistä vaikuttaa usein se, mitä yhteisopettajuuden mallia opettajat käyttävät. Avustavan opetuksen on nähty olevan sekä yleisin että ongelmallisin yhteisopettajuuden malli.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että yhteisopettajuus vaikuttaa positiivisesti tukea tarvitsevien oppilaiden oppimiseen sekä osallisuuteen. Sen avulla oppilaille pystytään mahdollistamaan moniammatillista tukea, yksilöllistä huomiointia sekä joustavia opetusmenetelmiä. Keskeistä on, että yhteisopettajuus ei aiheuta haittaa oppilaille, vaan yhteisopettajuudesta hyötyy sekä tukea tarvitsevat oppilaat että oppilaat, joilla ei ole tuen tarvetta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]