Biologian aineenopettajien näkökulmia lukion biologian oppiaineen sisällöistä ja käsitteistä
Skarp, Kia-Katriina (2025-06-23)
Skarp, Kia-Katriina
K.-K. Skarp
23.06.2025
© 2025 Kia-Katriina Skarp. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234918
Tiivistelmä
Biologia on monimuotoinen ja nopeasti kehittyvä tieteenala, jonka perusluonteeseen liittyy vahvasti laaja sekä haastava tieteenalan oma terminologia. Nämä luovat haasteita biologian opetukselle erityisesti opetettavien sisältöjen ja niihin liittyvän termistön koostamisen sekä opiskelijoiden kokonaisvaltaisen oppimisen takaamisen näkökulmasta. Biologian opetuksen tarkoituksena on saada opiskelijat kiinnostumaan tieteenalasta sekä edistää heidän luonnontieteellisen maailmankuvansa rakentumista. Samalla opetuksen toteutuksen tulee edistää opiskelijoiden tieteellisen tiedon kriittisen tarkastelun ja analysoinnin sekä eettisen pohdinnan valmiuksia. Tässä tutkielmassa keskitytään selvittämään, mitkä ovat lukion biologian tärkeimpiä sisältöjä, millaista tieteenalan termistön hallintaa lukio-opiskelijoilta tulisi vaatia sekä opetuksessa käytettävään termistöön vaikuttavia tekijöitä biologian opettajien näkökulmasta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 21 biologian opettajaa ja biologian aineenopettajaopiskelijaa. Aineiston laadullisten tulosten analysointi on suoritettu aineistolähtöisesti luokittelua soveltaen.
Tärkeimmiksi koetut lukion biologian sisällöt pakollisissa opinnoissa biologian opettajien näkökulmasta ovat biodiversiteetti sekä ekosysteemi, eliöyhteisö, ekolokero ja populaatio. Valtakunnallisissa valinnaisissa opinnoissa tärkeimmiksi koetut sisällöt ovat ihmisen kudokset, elimet ja elimistöt (Toiminnot) sekä fotosynteesi, soluhengitys ja käymisreaktiot. Biologian opettajat kokivat, että lukio-opiskelijoilta tulee vaatia perusteiden lisäksi myös haastavamman ja aiheita syventävän termistön hallintaa. Merkittävimmät biologian opettajien opetuksessa käyttämään termistöön vaikuttavat tekijät ovat opiskelijoiden osaamisen taso, ylioppilaskokeiden vaatimukset sekä oppikirjat.
Tulokset korostavat luonnon toiminnan ja vuorovaikutteisuuden sekä eliöyksilöiden sisäisten toimintojen käsittelyn tärkeyttä lukion biologian sisältöjen opetuksessa. Opetuksessa käytettävään termistöön vaikuttavat eniten ulkoiset tekijät ja vaatimukset, mutta myös opettajien omilla sisäisillä tekijöillä on positiivissävytteinen vaikutus opetuksessa käytetyn termistön laajuuteen, syvällisyyteen ja haastavuuteen. Biologian opettajien näkökulmasta opintojen rakenteen muutoksille sekä sisältöjen termistön tarkemmalle rajaukselle ja vaatimusten asettamiselle on mahdollisesti tarvetta tulevaisuudessa. Lukion biologian sisältöjen sekä sisältöjen termistön laajuus on ongelma, jonka biologian opettajat tunnistavat opetuksen laadun, toimivuuden ja opetukselle varattujen resurssien näkökulmasta.
Tärkeimmiksi koetut lukion biologian sisällöt pakollisissa opinnoissa biologian opettajien näkökulmasta ovat biodiversiteetti sekä ekosysteemi, eliöyhteisö, ekolokero ja populaatio. Valtakunnallisissa valinnaisissa opinnoissa tärkeimmiksi koetut sisällöt ovat ihmisen kudokset, elimet ja elimistöt (Toiminnot) sekä fotosynteesi, soluhengitys ja käymisreaktiot. Biologian opettajat kokivat, että lukio-opiskelijoilta tulee vaatia perusteiden lisäksi myös haastavamman ja aiheita syventävän termistön hallintaa. Merkittävimmät biologian opettajien opetuksessa käyttämään termistöön vaikuttavat tekijät ovat opiskelijoiden osaamisen taso, ylioppilaskokeiden vaatimukset sekä oppikirjat.
Tulokset korostavat luonnon toiminnan ja vuorovaikutteisuuden sekä eliöyksilöiden sisäisten toimintojen käsittelyn tärkeyttä lukion biologian sisältöjen opetuksessa. Opetuksessa käytettävään termistöön vaikuttavat eniten ulkoiset tekijät ja vaatimukset, mutta myös opettajien omilla sisäisillä tekijöillä on positiivissävytteinen vaikutus opetuksessa käytetyn termistön laajuuteen, syvällisyyteen ja haastavuuteen. Biologian opettajien näkökulmasta opintojen rakenteen muutoksille sekä sisältöjen termistön tarkemmalle rajaukselle ja vaatimusten asettamiselle on mahdollisesti tarvetta tulevaisuudessa. Lukion biologian sisältöjen sekä sisältöjen termistön laajuus on ongelma, jonka biologian opettajat tunnistavat opetuksen laadun, toimivuuden ja opetukselle varattujen resurssien näkökulmasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]