Kiusaamistutkimuksen historia ja tutkimuksen yksipuolistumisen haasteet
Väisänen, Anne-Mari; Lanas, Maija (2025-06-19)
Väisänen, Anne-Mari
Lanas, Maija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
19.06.2025
Väisänen, A.-M., & Lanas, M. (2025). Kiusaamistutkimuksen historia ja tutkimuksen yksipuolistumisen haasteet. Kasvatus & Aika, 19(2), 7–24. https://doi.org/10.33350/ka.137905
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
© 2025 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
© 2025 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234904
Tiivistelmä
Abstrakti
Koulukiusaaminen on ollut keskeinen koulua koskeva keskustelu- ja tutkimusaihe jo 50 vuotta. Kiusaamispuhe liittyi aluksi yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuten koulujen demokratiaan, mutta kiusaamistutkimuksen pioneeriksi kutsutun ruotsalaisen Dan Olweuksen johdolla psykologinen tutkimus tuli vallitsevaksi ja huomio kiinnittyi yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Artikkelissamme tarkastelemme kiusaamista koskevan tutkimuksen yksipuolistumista ja tämän mukanaan tuomia haasteita. Artikkelissamme tuomme esiin, että vaikka kiusaamista koskevan puheen tarkoitus on puuttua ongelmaan, se tulee myös tuottaneeksi haitallisia asioita. Kiusaamiskeskustelussa lapset ja nuoret leimataan ja heidän ihmisoikeutensa nähdään alisteisena rangaistusten tehostamiselle. Väitämme, että kiusaamistutkimuksen tulisi olla monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa, jotta se pystyisi aidosti ja laajasti tarttumaan koulun vertaissuhdehaasteisiin. Nostamme esiin kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, jotka viitoittavat tätä tietä.
Koulukiusaaminen on ollut keskeinen koulua koskeva keskustelu- ja tutkimusaihe jo 50 vuotta. Kiusaamispuhe liittyi aluksi yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuten koulujen demokratiaan, mutta kiusaamistutkimuksen pioneeriksi kutsutun ruotsalaisen Dan Olweuksen johdolla psykologinen tutkimus tuli vallitsevaksi ja huomio kiinnittyi yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Artikkelissamme tarkastelemme kiusaamista koskevan tutkimuksen yksipuolistumista ja tämän mukanaan tuomia haasteita. Artikkelissamme tuomme esiin, että vaikka kiusaamista koskevan puheen tarkoitus on puuttua ongelmaan, se tulee myös tuottaneeksi haitallisia asioita. Kiusaamiskeskustelussa lapset ja nuoret leimataan ja heidän ihmisoikeutensa nähdään alisteisena rangaistusten tehostamiselle. Väitämme, että kiusaamistutkimuksen tulisi olla monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa, jotta se pystyisi aidosti ja laajasti tarttumaan koulun vertaissuhdehaasteisiin. Nostamme esiin kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, jotka viitoittavat tätä tietä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]