Demokraattisen harkinnan valmiudet kasvatustieteen tutkimuskohteena
Holma, Katariina; Huhtala, Hanna-Maija; Jaakkola, Julia; Löfström, Jan; Tomperi, Tuukka (2025-06-19)
Holma, Katariina
Huhtala, Hanna-Maija
Jaakkola, Julia
Löfström, Jan
Tomperi, Tuukka
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
19.06.2025
Holma, K., Huhtala, H.-M., Jaakkola, J., Löfström, J., & Tomperi, T. (2025). Demokraattisen harkinnan valmiudet kasvatustieteen tutkimuskohteena. Kasvatus & Aika, 19(2), 105–112. https://doi.org/10.33350/ka.161709
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
© 2025 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
© 2025 Kasvatus & Aika. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234903
Tiivistelmä
Abstrakti
Syksyllä 2024 käynnistettiin Suomen Akatemian rahoittama nelivuotinen konsortiohanke Education for Deliberation: Practices of Inquiry in Dialogue-Based Democratic Education (DELIBERATE). Hankkeen tavoitteena on luoda teoreettisesti vankasti perusteltua uutta ymmärrystä deliberaation eli punnitsevan julkisen keskustelun käytännöistä demokratiakasvatuksessa. Aiheen yhteiskunnallinen merkitys on voimakkaasti latautunut viime vuosikymmenten poliittisessa ja mediakulttuurisessa myllerryksessä. Pluralistisen poliittisen keskustelun mahdollisuudet demokraattisen elämäntavan ja päätöksenteon perustana ovat vaarantuneet ympäri maailman, myös sellaisissa yhteiskunnissa, joita on perinteisesti pidetty vakiintuneina liberaalidemokraattisina oikeusvaltioina. Demokraattisen harkinnan ja dialogin valmiuksia vahvistavan kasvatuksen tutkimuspohjainen kehittäminen on siten entistäkin ajankohtaisempaa.
Syksyllä 2024 käynnistettiin Suomen Akatemian rahoittama nelivuotinen konsortiohanke Education for Deliberation: Practices of Inquiry in Dialogue-Based Democratic Education (DELIBERATE). Hankkeen tavoitteena on luoda teoreettisesti vankasti perusteltua uutta ymmärrystä deliberaation eli punnitsevan julkisen keskustelun käytännöistä demokratiakasvatuksessa. Aiheen yhteiskunnallinen merkitys on voimakkaasti latautunut viime vuosikymmenten poliittisessa ja mediakulttuurisessa myllerryksessä. Pluralistisen poliittisen keskustelun mahdollisuudet demokraattisen elämäntavan ja päätöksenteon perustana ovat vaarantuneet ympäri maailman, myös sellaisissa yhteiskunnissa, joita on perinteisesti pidetty vakiintuneina liberaalidemokraattisina oikeusvaltioina. Demokraattisen harkinnan ja dialogin valmiuksia vahvistavan kasvatuksen tutkimuspohjainen kehittäminen on siten entistäkin ajankohtaisempaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]