Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten psyykkisen huonovointisuuden tunnistaminen ja ennaltaehkäiseminen nykypäivän koulumaailmassa : näe tekojen taakse

Viitasaari, Johanna (2025-06-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506234897.pdf (460.4Kt)
nbnfioulu-202506234897_mods.xml (10.56Kt)
nbnfioulu-202506234897_pdfa_report.xml (254.7Kt)
Lataukset: 


Viitasaari, Johanna
J. Viitasaari
23.06.2025
© 2025, Johanna Viitasaari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506234897
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteenani no selvittää, kuinka opettajat voisivat tunnistaa sekä ennaltaehkäistä mahdollisimman hyvin lasten psyykkistä huonovointisuutta nykypäivän koulumaailmassa. Lasten psyykkinen huonovointisuus on tänä päivänä todellinen ongelma ja se ilmenee koulumaailmassa monin eri kuormittavin tavoin. Psyykkinen huonovointisuus kuor- mittaa ennen kaikkea lapsia itseään, mutta myös opettajia. Psyykkisen huonovointisuuden tun- nistaminen ei aina ole kovin helppoa, vaan oireet voivat olla hyvinkin piileviä. Senpä takia on tärkeää pystyä näkemään tekojen taakse ja ymmärtämään asioiden syyseuraussuhteet, joita tässä tutkielmassani pyrin mahdollisimman hyvin ja konkreettisesti avaamaan.

Toteutan tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin ottaen metodinani toimii narratiivi- nen kirjallisuuskatsaus. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on ilmiön ymmärtämi- nen ja ymmärretyn kuvaileminen argumentoiden vakuuttavasti ja johdonmukaisesti. Olen ha- kenut tutkimusaineistoa tutkielmaani muun muassa Oula-Finnasta, Finnasta sekä EBSCO tie- tokannasta. Rajasin aineiston alakouluikäisiin lapsiin sekä viimeisen kymmenen vuoden aikana tehtyihin tutkimuksiin, jotta tulokset vastaavat mahdollisimman todenmukaisesti valitsemiini tutkimuskysymyksiin.

Tutkimustuloksissa käy ilmi, että psyykkisen huonovointisuuden tunnistamiseen liittyy paljon erilaisia seikkoja. Tuloksissa korostettiin muun muassa opettajan ulosannin ja vuorovaikutuk- sen merkitystä sekä luokassa vallitsevaa ilmapiiriä, johon opettajalla on suuri vaikutus. Lisäksi lapsen psyykkistä huonovointisuutta tunnistaessa korostettiin lapsen käytöksen jatkuvaa tarkas- telua, johon avainasemassa on lämmin ja luottamuksellinen vuorovaikutussuhde oppilaan kanssa. Myös kodin ja koulun avointa yhteistyötä painotettiin.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen