Lasten motoristen taitojen edistäminen digiteknologian avulla : vinkkejä ohjelmisto- ja pelikehittäjille
Koponen, Samuli (2025-06-20)
Koponen, Samuli
S. Koponen
20.06.2025
© 2025 Samuli Koponen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506204864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506204864
Tiivistelmä
Tänä päivänä digiteknologia on osa lasten elämää jo pienestä pitäen. Motoristen taitojen oppiminen on keskeistä lasten kehitykselle, ja se korreloi muiden taitojen, kuten esimerkiksi kognitiivisten, taitojen oppimiseen. Aiemmin tutkimuksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia digiteknologian hyödyistä motoristen taitojen edistämisessä, mutta uudempien tutkimuksien valossa tätä eroa selittää niiden sisältämän interaktiivisten ominaisuuksien määrä. Mitä interaktiivisempi peli tai sovellus, sitä enemmän on havaittu positiivisia vaikutuksia lapsen motoriikkaan. Lapsen kehityksen kulku ja erityisesti motoristen taitojen kehitys on tärkeää ymmärtää, jos kirjoittaa ohjelmistoja tai pelejä lapsille. Tämän kirjallisuuskatsaukseen perustuvan kandidaatin tutkielman tavoitteena on kuvailla, millaista tutkimusta lasten motorisia taitoja edistävistä digiteknologiasta on tehty vuosina 2018–2024 Journal of Child-Computer Interaction -lehdessä (IJCCI) ja Interaction Desing and Children -konferenssissa (IDC). Tarkoituksena on myös selvittää, miten ohjelmisto- ja pelinkehittäjät voivat tukea lasten motoristen taitojen kehittymistä digiteknologian avulla nykyisen tutkimustiedon pohjalta. Tutkielman aineisto koostui viidestä IJCCI-lehden artikkelista, neljästä IDC-konferenssista sekä lisäksi yhdestätoista edellä mainittuihin artikkeleihin tehdyistä viittauksista kerätyistä artikkeleista. Digiteknologialla on positiivisia vaikutuksia lasten motorisiin taitoihin, mutta lisätutkimusta asiasta vielä tarvitaan. Ohjelmisto- ja pelikehittäjien tulee huomioida kohderyhmänsä ikä ja motoriset erityispiirteet, jotta he voivat kehittää lasten motorisia taitoja edistäviä sovelluksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]