”Tekoälystä puhutaan kuin Jeesuksen uudesta tulemisesta.” : kun työkaveriksi tulee tekoäly
Mommo, Matilda (2025-06-19)
Mommo, Matilda
M. Mommo
19.06.2025
© 2025 Matilda Mommo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194861
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma tarkastelee media- ja viestintäalan asiantuntijoiden kokemuksia tekoälyn käytöstä työssään vuonna 2024. Tavoitteena on selvittää, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa alan työtehtäviin, prosesseihin ja asiantuntijoiden ammatti-identiteettiin sekä minkälaisia eettisiä ja käytännöllisiä haasteita tekoälyn käyttöönottoon liittyy. Tutkimusaineisto koostuu 333 asiantuntijan verkkokyselyvastauksista, joita analysoitiin kvantitatiivisten menetelmien sekä kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että tekoälystä on tullut merkittävä osa media- ja viestintäalan arkea: valtaosa asiantuntijoista hyödyntää tekoälyä erityisesti sisällöntuotannossa, ideoinnissa ja tekstin käsittelyssä. Vaikka tekoälyn hyödyt työtehtävien nopeuttamisessa ja tehostamisessa tunnistetaan laajasti, korostuvat vastauksissa myös kriittiset näkökulmat: tekoälyn koetaan toisinaan heikentävän sisällön laatua ja lisäävän faktatarkistuksen tarvetta. Lisäksi tekoälyn käyttö herättää eettisiä huolia, kuten epäilyjä tiedon vääristymisestä, yksityisyydensuojan haasteista sekä datan käyttöön liittyvistä riskeistä. Asiantuntijat toivovatkin lisää koulutusta ja selkeitä ohjeistuksia vastuulliseen tekoälyn käyttöön.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään konkreettisia suosituksia media- ja viestintäalan organisaatioille, kuten järjestelmällisen tekoälykoulutuksen lisääminen sekä eettisten periaatteiden selkiyttäminen. Lisäksi työssä ehdotetaan jatkotutkimusaiheiksi tekoälyn vaikutuksia ammatti-identiteettiin sekä laajempia yhteiskunnallisia ja eettisiä näkökulmia tekoälyn käyttöönottoon.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että tekoälystä on tullut merkittävä osa media- ja viestintäalan arkea: valtaosa asiantuntijoista hyödyntää tekoälyä erityisesti sisällöntuotannossa, ideoinnissa ja tekstin käsittelyssä. Vaikka tekoälyn hyödyt työtehtävien nopeuttamisessa ja tehostamisessa tunnistetaan laajasti, korostuvat vastauksissa myös kriittiset näkökulmat: tekoälyn koetaan toisinaan heikentävän sisällön laatua ja lisäävän faktatarkistuksen tarvetta. Lisäksi tekoälyn käyttö herättää eettisiä huolia, kuten epäilyjä tiedon vääristymisestä, yksityisyydensuojan haasteista sekä datan käyttöön liittyvistä riskeistä. Asiantuntijat toivovatkin lisää koulutusta ja selkeitä ohjeistuksia vastuulliseen tekoälyn käyttöön.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään konkreettisia suosituksia media- ja viestintäalan organisaatioille, kuten järjestelmällisen tekoälykoulutuksen lisääminen sekä eettisten periaatteiden selkiyttäminen. Lisäksi työssä ehdotetaan jatkotutkimusaiheiksi tekoälyn vaikutuksia ammatti-identiteettiin sekä laajempia yhteiskunnallisia ja eettisiä näkökulmia tekoälyn käyttöönottoon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]