Varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksia alle 3-vuotiaiden tuetusta leikistä
Kukkola, Sara; Keränen, Essi (2025-06-19)
Kukkola, Sara
Keränen, Essi
S. Kukkola; E. Keränen
19.06.2025
© 2025 Sara Kukkola, Essi Keränen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194847
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkimme varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksia alle 3-vuotiaiden tuetusta leikistä varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkielmamme tavoitteena oli luoda moniäänistä kuvaa alle 3-vuotiaiden tuetusta leikistä. Tutkielmassamme jäsentelimme, millaisena alle 3-vuotiaiden tuettu leikki näyttäytyy varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksissa ja peilaamme tätä suhteessa jo tehtyyn tutkimukseen. Tutkielmamme avulla haluamme lisätä ymmärrystä ja tietoa tuetusta leikistä ja sen toteuttamisesta alle 3-vuotiaiden ryhmässä.
Tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä perehdyimme pedagogiikkaan ja leikkiin, syventyen tarkemmin alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan ja leikkiin sekä tuettuun leikkiin. Toteutimme tutkielman laadullisena, kerronnallisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksista. Keräsimme aineiston verkkokyselynä sosiaalisen median kautta kahdessa varhaiskasvatuksen henkilöstölle tarkoitetussa Facebook-ryhmässä maaliskuussa 2025. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa, jonka aikana kyselyyn vastasi 20 henkilöä. Toteutimme aineiston analyysin narratiivien analyysina soveltaen temaattista analyysimenetelmää. Analyysin lopputuloksena muodostimme varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksista neljä keskeistä teemaa, jotka ovat aikuisen läsnäolo, lapsilähtöisyys, pedagogisuus sekä spontaanius.
Tutkielmamme tulokset luovat monipuolista kuvaa alle 3-vuotiaiden tuetusta leikistä. Tuetulle leikille tärkeänä näyttäytyy aikuisen läsnäolo sekä leikkiin osallistuminen ja heittäytyminen. Tulokset luovat kuvaa tuetusta leikistä aikuisten ja lasten yhteisenä toimintana, jossa korostuu yhteinen ilo ja riemu. Lapset ovat tuetun leikin lähtökohta, ja tuettu leikkiä toteutetaankin lasten aloitteiden ja mielenkiinnonkohteiden mukaan. Aikuiset tarttuvat aloitteisiin ja tukevat leikkiä monin eri keinoin, kuten sanoittamalla ja ristiriitoihin puuttumalla. Tuloksissa nousee myös esiin, että lasten omalle luovuudelle ja mielikuvitukselle tulee antaa tilaa. Tulokset luovat tuetusta leikistä kuvaa pedagogisena toimintana ja työvälineenä. Tuetulla leikillä on pedagoginen tavoite, ja sen kautta lapset harjoittelevat erilaisia taitoja. Tuettua leikkiä suunnitellaan esimerkiksi leikkiympäristöjen ja leikkiryhmien osalta. Tuloksissa nousee esiin myös suunnitelmallisuutta haastava näkemys tuetun leikin toteuttamisesta spontaanisti ilman erillistä suunnittelua.
Tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä perehdyimme pedagogiikkaan ja leikkiin, syventyen tarkemmin alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaan ja leikkiin sekä tuettuun leikkiin. Toteutimme tutkielman laadullisena, kerronnallisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksista. Keräsimme aineiston verkkokyselynä sosiaalisen median kautta kahdessa varhaiskasvatuksen henkilöstölle tarkoitetussa Facebook-ryhmässä maaliskuussa 2025. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa, jonka aikana kyselyyn vastasi 20 henkilöä. Toteutimme aineiston analyysin narratiivien analyysina soveltaen temaattista analyysimenetelmää. Analyysin lopputuloksena muodostimme varhaiskasvatuksen henkilöstön kertomuksista neljä keskeistä teemaa, jotka ovat aikuisen läsnäolo, lapsilähtöisyys, pedagogisuus sekä spontaanius.
Tutkielmamme tulokset luovat monipuolista kuvaa alle 3-vuotiaiden tuetusta leikistä. Tuetulle leikille tärkeänä näyttäytyy aikuisen läsnäolo sekä leikkiin osallistuminen ja heittäytyminen. Tulokset luovat kuvaa tuetusta leikistä aikuisten ja lasten yhteisenä toimintana, jossa korostuu yhteinen ilo ja riemu. Lapset ovat tuetun leikin lähtökohta, ja tuettu leikkiä toteutetaankin lasten aloitteiden ja mielenkiinnonkohteiden mukaan. Aikuiset tarttuvat aloitteisiin ja tukevat leikkiä monin eri keinoin, kuten sanoittamalla ja ristiriitoihin puuttumalla. Tuloksissa nousee myös esiin, että lasten omalle luovuudelle ja mielikuvitukselle tulee antaa tilaa. Tulokset luovat tuetusta leikistä kuvaa pedagogisena toimintana ja työvälineenä. Tuetulla leikillä on pedagoginen tavoite, ja sen kautta lapset harjoittelevat erilaisia taitoja. Tuettua leikkiä suunnitellaan esimerkiksi leikkiympäristöjen ja leikkiryhmien osalta. Tuloksissa nousee esiin myös suunnitelmallisuutta haastava näkemys tuetun leikin toteuttamisesta spontaanisti ilman erillistä suunnittelua.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38825]