STEAM-pedagogiikka osana varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria
Maununiemi, Susanna (2025-06-19)
Maununiemi, Susanna
S. Maununiemi
19.06.2025
© 2025 Susanna Maununiemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194846
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee STEAM-pedagogiikan soveltuvuutta varhaiskasvatuksen toiminta-kulttuuriin. Tutkimuksena tavoitteena oli selvittää, kuinka soveltuvaksi STEAM-pedagogiikka koetaan osana varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja miten STEAM-pedagogiikka ilmenee Oulun kaupungin päiväkodeissa.
Tutkimusta varten Oulun kaupungin päiväkotien toimintasuunnitelmia on analysoitu sisällönanalyysin menetelmin. Tavoitteena oli kartoittaa, kuinka STEAM-pedagogiikka näyttäytyy näissä toimintasuunnitelmissa. Tutkimukseen on haastateltu myös päiväkodin johtajia, käyttäen apuna teema haastattelua. Tulokset on arvioitu teema-analyysillä heijastellen vastauksia toimintasuunnitelmien sisällön analyysiin ja tutkimuksen teoriaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että STEAM-pedagogiikka soveltuu hyvin varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin. STEAM-pedagogiikan katsottiin tukevan laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja muistuttavan monin osin jo olemassa olevaa pedagogista toimintakulttuuria. STEAM-pedagogiikan nähtiin tuovan enemmän osallisuutta ja muokkaavan toimintakulttuuria enemmän lapsilähtöiseksi. Toiminnassa korostui myös lasten aktiivinen toimijuus ja opettajan roolin muutos. Kaupungin tasolla STEAM-pedagogiikka näyttäytyy kuitenkin kokonaisuutena hajanaiselta.
Tutkimuksen perusteella voidaan pitää tarpeellisena lisätä STEAM-pedagogiikan sanoittamista varhaiskasvatuksen kielelle. Lisäksi tarpeelliseksi nähdään henkilöstön täydennyskoulutuksen lisäämistä ja johdonmukaistamista STEAM-pedagogiikan määrittelyssä.
STEAM-pedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta on tutkittu verrattain vähän, joten tutkimus antaa tärkeää tietoa tämänhetkisestä tilanteesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää hyödyllisinä työnantajalle ja koulutuksen järjestäjille. Tutkimuksen pienen aineiston ja vain kahden haasta-teltavan takia tuloksia ei voida suoraan yleistää tämän tutkimuksen ulkopuolelle, mutta se an-taa kuitenkin tärkeää pohjaa STEAM-pedagogiikan roolille varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimus toi ilmi myös tarpeen jatkotutkimuksille, joissa syvennytään STEAM-pedagogiikan rooliin tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin eri varhaiskasvatuksen osa-alueille.
Tutkimusta varten Oulun kaupungin päiväkotien toimintasuunnitelmia on analysoitu sisällönanalyysin menetelmin. Tavoitteena oli kartoittaa, kuinka STEAM-pedagogiikka näyttäytyy näissä toimintasuunnitelmissa. Tutkimukseen on haastateltu myös päiväkodin johtajia, käyttäen apuna teema haastattelua. Tulokset on arvioitu teema-analyysillä heijastellen vastauksia toimintasuunnitelmien sisällön analyysiin ja tutkimuksen teoriaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että STEAM-pedagogiikka soveltuu hyvin varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin. STEAM-pedagogiikan katsottiin tukevan laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja muistuttavan monin osin jo olemassa olevaa pedagogista toimintakulttuuria. STEAM-pedagogiikan nähtiin tuovan enemmän osallisuutta ja muokkaavan toimintakulttuuria enemmän lapsilähtöiseksi. Toiminnassa korostui myös lasten aktiivinen toimijuus ja opettajan roolin muutos. Kaupungin tasolla STEAM-pedagogiikka näyttäytyy kuitenkin kokonaisuutena hajanaiselta.
Tutkimuksen perusteella voidaan pitää tarpeellisena lisätä STEAM-pedagogiikan sanoittamista varhaiskasvatuksen kielelle. Lisäksi tarpeelliseksi nähdään henkilöstön täydennyskoulutuksen lisäämistä ja johdonmukaistamista STEAM-pedagogiikan määrittelyssä.
STEAM-pedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta on tutkittu verrattain vähän, joten tutkimus antaa tärkeää tietoa tämänhetkisestä tilanteesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää hyödyllisinä työnantajalle ja koulutuksen järjestäjille. Tutkimuksen pienen aineiston ja vain kahden haasta-teltavan takia tuloksia ei voida suoraan yleistää tämän tutkimuksen ulkopuolelle, mutta se an-taa kuitenkin tärkeää pohjaa STEAM-pedagogiikan roolille varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimus toi ilmi myös tarpeen jatkotutkimuksille, joissa syvennytään STEAM-pedagogiikan rooliin tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin eri varhaiskasvatuksen osa-alueille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]