Tekoäly vieraan kielen oppimisessa ja opetuksessa
Kochetkova, Sofia (2025-06-19)
Kochetkova, Sofia
S. Kochetkova
19.06.2025
© 2025, Sofia Kochetkova. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194844
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan tekoälyn hyödyntämistä vieraan kielen oppimisessa ja opetuksessa. Tutkimus toteutettiin semi-systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja sen tavoitteena oli kartoittaa tekoälyn mahdollisuuksia, hyötyjä ja haasteita aikuisten oppijoiden näkökulmasta. Katsauksessa analysoitiin viimeaikaisia tutkimuksia, joissa tekoälyä on sovellettu kielenoppimisen tukena.
Tulokset osoittavat, että tekoäly voi tukea oppimista erityisesti kirjallisissa taidoissa, sanaston omaksumisessa ja oppimismotivaation lisäämisessä. Chatbotit voivat edistää myös puhumisen harjoittelua, mutta esimerkiksi kuullun ymmärtämiseen ja tunnepohjaiseen vuorovaikutukseen liittyvät vaikutukset jäävät vielä epäselviksi. Haasteita ovat muun muassa liiallinen riippuvuus tekoälytyökaluista ja palautteen luotettavuus. Tutkimusta tarvitaan lisää muiden kielten kuin englannin oppimiseen liittyen, jotta tekoälyratkaisujen käyttö olisi aidosti yhdenvertaista.
Tekoäly ei voi täysin korvata opettajaa, mutta sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti osana monipuolista ja vuorovaikutteista opetusta. Tulevaisuudessa on tärkeää kehittää pedagogisia ratkaisuja, jotka yhdistävät tekoälyn ja perinteisen opetuksen vahvuudet.
Tulokset osoittavat, että tekoäly voi tukea oppimista erityisesti kirjallisissa taidoissa, sanaston omaksumisessa ja oppimismotivaation lisäämisessä. Chatbotit voivat edistää myös puhumisen harjoittelua, mutta esimerkiksi kuullun ymmärtämiseen ja tunnepohjaiseen vuorovaikutukseen liittyvät vaikutukset jäävät vielä epäselviksi. Haasteita ovat muun muassa liiallinen riippuvuus tekoälytyökaluista ja palautteen luotettavuus. Tutkimusta tarvitaan lisää muiden kielten kuin englannin oppimiseen liittyen, jotta tekoälyratkaisujen käyttö olisi aidosti yhdenvertaista.
Tekoäly ei voi täysin korvata opettajaa, mutta sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti osana monipuolista ja vuorovaikutteista opetusta. Tulevaisuudessa on tärkeää kehittää pedagogisia ratkaisuja, jotka yhdistävät tekoälyn ja perinteisen opetuksen vahvuudet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]