Katsaus luokkakokotutkimusten tutkimuskohteisiin ja niiden merkityksiin oppimistuloksissa
Kemiläinen, Matti (2025-06-19)
Kemiläinen, Matti
M. Kemiläinen
19.06.2025
© 2025, Matti Kemiläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506194820
Tiivistelmä
Tämä tutkimuskatsaus tarkastelee luokkakokoa, sen historiaa, vaikutteita ja mitä sen merkityksestä tiedetään tällä hetkellä oppimistuloksiin ja muihin sosiaalisiin ilmiöihin. Tutkimuksen havainnot keskittyvät lähinnä kansainvälisistä tutkimuksista saataviin tuloksiin, nostaen myös Suomen tilannetta. Tutkimuksen tulokset näyttävät, miten pienemmällä luokkakoolla on yhteys korkeampiin oppimistuloksiin sekä muihin positiivisiin vaikutuksiin, vaikka niiden merkityksestä ei voi tehdä lopullisia johtopäätöksiä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]